MotoPlus 19 - 2020

ELEKTRONICA UPGRADEN TECHNIEK TECHNIEK MOTOPLUS 69 en meest uitgebreide signaal voor de tractiecontrole maakt gebruik van een IMU. De eenvoudigste systemen, die alleen gebruikmaken van het toerental-signaal, worden gele- verd door onder andere Bazzaz, Grip-One en Rapidbike. Systemen met wielsnelheid-sensoren zijn er van IRC en Grip-One. Van de genoemde leveranciers biedt alleen Grip-One een aftermarket systeem aan met IMU. Overigens zijn de eenvoudige systemen van de eerstgenoemde catego- rie niet per se minder effectief. De eenvoudigere systemen zijn wel meer bedoeld als een ‘elektronisch vangnet’ dat met name ongelukken voorkomt. De uitgebreidere systemen met IMU kunnen daadwerkelijk snellere rondetijden opleveren. Mits het systeem goed afgesteld staat én je in het gebied rijdt waar wiel- spin je rondetijden daadwerkelijk beperkt. Bedenk dan dat het British Superbike-kampioenschap op Assen 1.36,330 rijdt zonder tractiecontrole of andere elektro- nische hulpmiddelen en vergelijk dat met je eigen rondetijden… De sensor van de quickshifter van de Rapidbike is je reinste Moto-GP technologie. Het is geen simpele aan-uit-schakelaar, maar een krachtsensor die de trek- en duwkracht op de schakelstang meet. Bij diverse concurrerende systemen moet je voor een druk- of een treksensor kiezen, hier kun je met de software aangeven hoe de sensor dient te werken. Aangezien dit een echte kracht­ meter is, kun je de schakelkracht waarbij de quickshifter geacti- veerd wordt ook via de software instellen. Zoals gebruikelijk, is de onderbrekingstijd per versnelling in te stellen, maar geavanceerder is de adaptieve modus. Hierbij meet de sensor dat de tandwielen verschoven zijn en de volgende versnelling ingeschakeld is, door het korte tijd wegvallen van de kracht. En zodra de sensor dit meet, wordt de motor weer ingeschakeld. Dit alles om de laatste milliseconde te besparen en misschakelen te voorkomen. De blipper werkt op dezelfde sensor. De blipper-module wordt aangesloten op de servomotor die de elektronisch bediende gaskleppen bedient. Daardoor kan deze automatisch tussengas geven, volgens een per toerental programmeerbare curve. Als we het Rapidbike-systeem vergelijken met de kit-kast van Yamaha, dan is er veel overlap in functionaliteit. De kit-kast geeft eveneens de mogelijkheid tot aanpassing c.q. toevoeging van de injectie, het ontstekingstijd- stip, een pitlane-limiter en een quickshifter. Ten opzichte van de Rapidbike geeft de kit-kast de extra mogelijkheid om het toerental waarbij de variabele inlaatkelken omhoog gaan in te DE RAPIDBIKE-MODULES Het Rapidbike-programma bestaat uit de Easy-module die de brandstofmap aanpast, de Evo-module die het aanpassen van de ontsteking mogelijk maakt en een ingang voor een quickshifter toevoegt, en de Racing-module. De laatste twee modules zijn leverbaar als Exclusive-variant die modelspecifiek is en de ‘volle’ versie die met een andere kabelboom naar een andere motor om te zetten is. De Racing-module (€ 780,-) krijgt met het optionele Youtune-bedieningsdisplay (€ 320,-) extra mogelijkheden. De optionele blipper (€ 420,-) heeft zijn eigen sensor en module. Op de foto zie je verder nog twee schakelaars: eentje om tussen twee mappen te kunnen kiezen, de andere om de launch-control in te schakelen (€ 35,- per stuk). Als laatste een bypass-stekker (€ 50,-) om de module af te koppelen zonder de kabelboom te demonteren. Dit brengt het totaal op € 1.640,-. Waar de montage en afstelling nog bij komen natuurlijk. Rapidbike levert bovendien ook zijn variant van de Autotune-module voor € 300,-. Deze is niet te zien op de foto en hier niet gebruikt. Je kunt maximaal vier Autotune-modules aansluiten om zodoende iedere cilinder apart af te stellen. Links de Racing-module met kabelboom en programmeer­ kabel, in het midden boven de Youtune-module met daaronder de map-switch en launch-control schakelaars en daaronder de bypass-stekker, aan de rechterzijde zie je respectievelijk de blipper-module, kabelboom en schakelstangsensor. Een vluchtige blik op de verschillende software-programma’s van Rapidbike, Bazzaz en YEC leert dat er tal van instelmogelijkheden zijn. »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3