MotoPlus 19 - 2020
66 MOTOPLUS TECHNIEK De enorme ontwikkeling van digitale elektronische hulpsystemen maakt het belangrijkste verschil tussen de huidige en vorige generatie motoren. Komt je motor uit het ‘analoge tijdperk’ en wil je bijblijven, dan zit er niets anders op dan deze in te ruilen. Of is het toch mogelijk om deze te upgraden? | Tekst: David van de Wall; Foto’s: David van de Wall, fabrikanten | VAN ANALOOG NAAR DIGITAAL Het upgraden van de elektronica van het motorblok/aandrijflijn is wel degelijk mogelijk, en wel op vier manieren: vervangen van de ECU door ‘competitie’-elektronica, vervangen van de ECU door een zogenaamde ‘kit-kast’ van het- zelfde merk, her-programmeren van de bestaande ECU of door extra aftermarket modules erbij te plaatsen. Voor straatmotoren dien je wel eerst informatie in te win- nen bij je leverancier of de motor na de aanpassingen voldoet aan de wettelijke regels. Voor garantie en productaansprakelijkheid is bovendien goedkeuring van de dealer en importeur belangrijk. Voor competitiegebruik geldt dit niet, of in mindere mate. De eerste mogelijkheid, het gebruik van specifieke compe- titie-elektronica van merken als Magneti Marelli of Motec, wordt eigenlijk alleen bij de snelste racemotoren gedaan. Dit vanwege de hoge kosten en complexiteit van de hardware, de installatie en de programmering. Om een idee te geven van de kosten: het WK Superbike heeft hiervoor een prijslimiet van € 9.600,-. En voor het WSS300 kost een set van dash board, kabelboom, schakelaar en ECU van Mectronic (geleverd door Solo Engineering) zo’n € 2.600,-. Voor enduro- en crossmotoren zijn deze systemen minder complex en kun je betaalbaardere oplossin- gen kopen van merken als GET en Vortex voor bedragen tussen de 500 en 800 euro. De meeste merken leveren ook een specifieke ‘kit-kast’, die bedoeld is voor circuitgebruik. In dit artikel gebruiken we een vorige generatie Yamaha R1 van modeljaar 2009-2011 om de diverse mogelijkheden uit te leggen, aangezien dit de laatste versie zonder tractiecontrole af-fabriek is. Yamaha verkoopt raceonderdelen onder de naam GYTR, wat staat voor Genuine Yamaha Technology Racing, voor- heen bekend als YEC (Yamaha Engineering Company). GYTR biedt een ECU aan die precies hetzelfde is als het origineel, maar dan voorzien van andere software. Deze ECU werkt alleen samen met een uitgeklede race-kabelboom, die GYTR natuurlijk ook graag aan je verkoopt. Om
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3