MotoPlus 19 - 2020
GPS-CHALLENGE REPORTAGE REPORTAGE MOTOPLUS 65 op het pad waar jij rijdt, betekent bijvoorbeeld ook vaak een weg of een pad. En een single track in het bos moet je ook gewoon blijven volgen tot de volgende aanwijzing. De grote hoeveelheid waypoints geeft daarbij een veilig gevoel en voorkomt ook dat je toch gaat dwalen en daardoor wellicht op paden terecht komt die niet openbaar zijn. Want de hele uitgezette route is legaal en bestaat naast asfaltwegen (niet te voorkomen in Nederland, en af en toe ook best lekker om even uit te blazen na een inspannend deel!) vooral uit zandwegen en bospaden. Die laatste variëren van mooie strakke paden tot kleine spoortjes vol diepe knipgaten, dus na afloop zijn alle helmvoeringen van de deelnemers doorweekt van het zweet! De deelnemers starten in principe om de 10 minuten, zodat iedereen zijn eigen plan kan trekken en de route zelfstandig kan narijden. In de praktijk vormen zich echter al snel kleine (vrienden-)groepjes en daar is natuurlijk niets mis mee, want in principe kan en mag alles deze dag, mits je maar geen afgesloten bos- en zandpaden inrijdt (om ook in de toekomst in Nederland nog te kunnen all- en offroad-rijden, moeten we daar als rijders immers zelf slim mee omgaan en niet onze eigen glazen gaan ingooien)! Wesley en Dave rijden zelf allebei ook mee op de route en staan op bepaalde slimme punten te wachten op de deelnemers. Bennie bemant ondertussen de bezemwagen en kan gebeld worden als er onderweg technische problemen zijn, een geruststellende gedachte. En voor wie de rit uiteindelijk toch te lang of te zwaar blijkt: het is geen wedstrijd en geen verplicht par cours. Je kunt natuurlijk altijd via de waypoints een deel van de geplande route overslaan en in de loop van de ochtend of middag direct naar de (geheel verzorgde) lunch of finish rijden. Vrijheid blijheid dus. Met een camelbag vol water en een paar cho colade- of energierepen rijden we op deze hete augustusdag in grote lijnen met de klok mee rond Helmond en Eindhoven naar de pauze in Sterksel tegen de Belgische grens. Het grote voordeel van het individueel – of in kleine groepjes – rijden is natuurlijk dat je je eigen tempo kunt rijden en niet de hele dag in het stof van je voorganger of gids rijdt. Bovendien is het veel minder belastend voor de omgeving, voor aanwonenden en voor andere recrean ten: soms komen er een paar motoren voorbij, waarna het soms wel weer een half uur duurt voor de volgende rijder komt. Dat wordt door buitenstaanders absoluut niet ervaren als een georganiseerd iets waarbij een hele groep exact dezelfde route rijdt. Alleen al vanwege dit laatste aspect raakte ik zelf hoe langer hoe enthousiaster over deze GPS-Challenge. Lekker in je uppie onderweg zijn, af en toe een beetje nadenken en puzze len over de route, en niet te vergeten: heerlijk gasgeven op een werkelijk fantastisch parcours! Met daarbij toch dat veilige vangnet van een gecontroleerd traject én van hulp onderweg. Met eventueel zelfs een bezemwagen om op terug te vallen en dat is altijd handig, want de ervaring leert dat je ook in het terrein best makkelijk een lekke band kunt oplopen. Sterker nog: motoren als de zeer populaire Yamaha Ténéré 700 blijken offroad regelmatig last te hebben van een lekke band. Voor diegenen die ook weleens zo’n rally-achtig avontuurtje willen meemaken: het is de bedoeling dat er dit jaar nog twee GPS-Challenges verreden worden en wel op 22 oktober en 24 november. Voor volgend jaar is het organiserende trio al aan het broeden op een weekend-challenge, en zelfs op een (mid-)weekje in Spanje, waarbij je motor naar wens door de organisatie wordt vervoerd en jij zelf dus lekker kunt gaan vliegen. Een prachtig initiatief, dat weer wat extra’s toevoegt aan die leuke allroad-hobby. n INFO: Kijk voor meer info en aanmelden op www.memotours.eu/nieuws/ of op www. facebook.com/pittensallroadacademy/ Even een pauze in Sterksel om de inwendige mens te versterken. Door de zomerhitte was het zand op sommige stukken bijzonder mul, en dan valt het niet mee met een dikke GS. Er waren zelfs al deelnemers uit Engeland gekomen voor deze GPS-Challenge! Het lijkt wel een tropisch oerwoud; in werkelijkheid is dit een oude spoor baan op het Veghelse industrieterrein… Het was dus stof of water: boeren zorgden met het beregenen van de gewassen op sommige paden voor diepe plassen.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3