MotoPlus 19 - 2020
VERGELIJKINGSTEST MOTOPLUS 45 Harley-Davidson FXDR114 Het cleane, gespierde uiterlijk belooft meer snelheid en sportiviteit dan de FXDR kan waarmaken. Desondanks heeft hij een hoge vermakelijkheidsfactor en zijn onmiskenbare, karakteristieke langeslag- charme. Het gevoel klopt! Ducati Diavel 1260S Deze Duc is een heerlijk actieve naked en macho-motor. Van dit trio is het de hoogtoerig hamerende koning van de dragstrip én bochtige wegen. Geweldig hoe dit ding loopt, rijdt en eruitziet! Triumph Rocket 3R Dit is de nieuwe heerser in zijn klasse: ‘licensed to relax’. Opstappen, weg rijden en je op je plek voelen! Hier klopt alles: een megablok, uitstekend rijwielgedeelte, topremmen en heel mooi gemaakt. -CONCLUSIE alle drie. De Harley remt helemaal niet slecht, zijn voorband jam- mert bij voluit remmen zelfs om genade. Typisch Harley zijn de star (niet zwevend) gemonteerde schijven en het dikke, niet verstel- bare remhendel. Verder heeft de Harley in tegenstelling tot de Duc en Triumph geen hellingshoek afhankelijk ABS. De Diavel remt een klasse beter dan de FXDR. Zijn Brembo M50 Monoblocs werken als het spreekwoordelijke anker. Maar het kan blijkbaar nog beter. Zoals de Brembo Stylema-klauwen in het voorwiel van de Rocket 3 bijten, dat is een beleve- nis: zo vast als een bankschroef en zo transparant als kristalglas. Dit is echt topmateriaal. Daarbij heeft de Triumph ook nog een gecom- bineerd remsysteem. Een remweg van 39,8 meter vanuit 100 km/uur is een uitstekende waarde, zeker voor deze categorie motoren. En qua kosten? Nou, aan de pomp blijkt de reusachtige Rocket 3 niet geheel verrassend de meest dorstige van het trio, een ruime 1 op 15 bij een rustige rijstijl is acceptabel voor een dikke 2,5-liter, maar wel hoog naar moderne maatstaven. De Ducati en Harley lopen bij dezelfde rijstijl 1 op 22. Ook qua aanschafprijs hoort het drietal in de hogere, aristocratische klasse thuis. Het feest begint pas bij € 26.200,- (Triumph en Harley), terwijl Ducati er voor de 1260S nog een schepje bovenop doet (€ 27.190,-). Opmerkelijk is dat de Harley en de Triumph in Thailand worden gemaakt, alleen de Ducati wordt in eigen land gemaakt. Qua afwer- king en uitrusting zet de zeer mooi en clean gemaakte Triumph Rocket 3 de maatstaf. Ook al lijkt de Harley voor de eeuwigheid gebouwd, diverse details zien er toch grover uit, zoals de met krimplak gespoten aluminium achtervork. De Ducati straalt echt duurzame kwaliteit uit. Zelfs diens lange onderhoudsintervallen van 15.000 kilometer worden echter nog overtroffen door de Triumph, die 16.000 kilometer (10.000 mijl) hanteert. De Harley moet elke 8.000 kilometer (een mooi ronde 5.000 mijl) naar de dealer voor een beurt. De Triumph rijdt het meest geraffineerd, echt een schot in de roos. De nieuwe Rocket 3R is groot, sterk en machtig, waarbij de enorme punch bij zo weinig toeren een ware belevenis is. Toch is het niet het pure vermogen dat de meeste indruk maakt, maar het uitgebalanceerde samenspel van alle componenten. Ze vormen een briljant geheel. Petje af voor wat de ingenieurs hier hebben gepresteerd! n
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3