MotoPlus 19 - 2020

VERGELIJKINGSTEST 3 MUSCLE-BIKES 44 MOTOPLUS VERGELIJKINGSTEST MACHTIGE ALTERNATIEVEN Toeristischer dan de R: de Rocket 3GT. Vette punch: een H-D met Don Performance-kit. Bij Ducati is de XDiavel (in standaard- of S-versie) de powercruiser. De XDiavel ken- merkt zich door een langere wielbasis, meer onderuitstaande voorvork en een schone riemaandrijving naar het achterwiel. En niet te vergeten meer koppel onderin dankzij bulligere tuning. Daarnaast maken het lagere zadel, het bredere stuur en verder naar voren geplaatste voetsteunen deze machine (zonder luchthappers aan de zijkanten) meer een cruiser. De prijs: € 24.890,- (S: € 28.590,-). Triumph geeft de GT-versie van de Rocket 3 meer toerkwaliteiten door verder naar voren geplaatste voetsteunen (in lengterichting verstelbaar), het meer naar de rijder toe gebogen stuur, het duozadel met sissybar en een klein ruitje. Verder is hij tech- nisch gelijk aan de R. Prijs: vanaf € 27.200,-. Het Milwaukee Eight-blok kun je in alle modellen opvoeren met de originele fabrieks­ kits (meer cc’s, nokkenassen en dergelijke). Of je gaat bijvoorbeeld voor de 2.092cc-kit van Don Performance uit het Duitse Bremen. Daarin zitten onder andere (Amerikaanse) S&S-cilinders met gesmede zuigers en hogere compressie, een andere nokkenas, vrijer ademende kanalen en een compleet nieuwe motormapping. Met dit alles leverde een door ons geteste Don Performance-Road King liefst 133 pk en 178 Nm! De cruiser van Ducati: de XDiavel. achterschokdemper met de goed bereikbare stelwieltjes hebben we iets softer afgesteld, daarna was het veercomfort prima. De Ducati is dankzij het betere duocomfort en de kleinere draai­ cirkel praktischer in het gebruik dan zijn twee opponenten. De Triumph en Harley hebben ruim een halve meter meer nodig om te keren. En de Diavel 1260S dendert stoïcijns rechtuit over de weg, en dat met liefst 250 km/uur! Ook de Triumph loopt vlekkeloos rechtuit, zij het met een minder hoge snelheid. De FXDR houdt het bij 190 km/uur voor gezien, maar in deze zithouding zonder kuip is dat hard zat. De machtige Rocket 3 zou veel harder kunnen, maar is in vijf en zes begrensd op 222 km/uur, voor een dergelijke naakte kolos ook weer meer dan genoeg, dus daar zullen weinig rij- ders zich door belemmerd voelen. Hard en zonder omhoogkomend achterwiel remmen kunnen ze

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3