MotoPlus 19 - 2020
VERGELIJKINGSTEST 3 MUSCLE-BIKES 38 MOTOPLUS VERGELIJKINGSTEST Zowel voor als achter licht zwaarden! Zweeds goud: de Öhlins-achterschokdemper. duwt. Op de Ducati Diavel 1260S is het stuur met 77 centimeter duidelijk smaller. Je moet je armen er een flink eind naar strekken, ook omdat de tank lang is. Net als op de zware Triumph is het zadel een vrij normale 78 cen- timeter hoog, maar op de Duc is het comfortabeler gevoerd. Het is een uitnodigende zitkuil en je zit echt ín de motor. De zitpositie op de Diavel is zoals de motor zelf: heel actief. De Triumph komt op majes- tueuze wijze in beweging. De enorme driepitter levert iets boven stationair toerental al 160 newtonmeter. Dan zijn die 320 kilo’s niet meer zo’n probleem. Al bij langzaam rijden voelt de Rocket 3 goed uitgebalanceerd aan. En in tegenstelling tot in de eerdere Toptest (zie MotoPlus 6/2020) is de koppeling prima doseerbaar en bovendien licht te bedienen. Beide zaken gelden ook voor de Harley, die in tegen- stelling tot de Triumph en Ducati gewoon een kabelbediende kop- peling heeft. Nou was het duwen en manoeu- vreren met de Ducati nog kinder spel (met minder dan 250 kilo is hij in dit gezelschap een ware lichtgewicht), maar de koppeling vraagt flink handkracht. Hij grijpt ook pas op het laatste stukje van de slag aan. Daarbij is hij door zijn blok met geringe vliegwiel werking en de grootste zuigers met de kortste slag ook in stads verkeer niet goed in staat om laag in toeren te rijden. In veel dorpjes mag je in plaats van 50 nog maar 30 of 40 km/uur rijden en dat is beslist niet te doen in z’n vier. Onder de 2.500 toeren begint de korteslag-V-twin te bokken, en in de hogere versnellingen moet je minstens drieduizend toeren draaien. De DVT variabele klep timing scheelt, maar kan van dit blok – logischerwijs – nog geen soepele Harley-twin maken. Vanaf 4.000 toeren komt er leven in de brouwerij, en vanaf 5.000 toeren gaat het hard. Hij klimt dan als ontketend werkelijk explosief in toeren naar zijn volle 159 pk, tot over de 10.000 toeren op de teller. In die tweede helft van zijn toerenbereik is het echt een atletische krachtpatser. Waarbij hij echter ook het hardste trilt van dit trio, voornamelijk door de hame- rende verbrandingsklappen, maar toch ook wel mechanisch. De 303 kilo zware Harley is exact het tegenovergestelde. Dit is een stoomlocomotief in plaats van een TGV. Deze langeslagmotor draait stationair 850 toeren en levert bij iets meer dan 2.000 toeren al 145 newtonmeters. Hij zit echter ook al heel vroeg aan z’n maximale vermogen: slechts 85 pk bij 4.500 toeren. Boven de DUCATI DIAVEL 1260S
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3