MotoPlus 19 - 2020

3 MUSCLE-BIKES VERGELIJKINGSTEST Kunstzinnig en breed LED-achterlicht. En dit is de nieuwe zetel voor de commandant. Stijl en overdaad ineen! De Triumph-typische twee ronde koplampen, drie armdikke uitlaatbochten, enkelzijdige cardan-achtervork, wegklapbare duo­ voetsteunen en een derde uitlaatpijp linksonder. Verder een breed stuur en een klassiek getint dash­ board met kleine cijfers. is de rechterkant: hier zitten de uitlaatbochten en ogen de blok- ken opgeruimder. Bij de Ducati en Triumph geven de enkelzijdige achtervorken bovendien vrij zicht op de enorme achterwielen. Allemaal hebben ze een vette 240-achterband, een 16-inch exemplaar bij de Triumph, 17 inch bij de Ducati en zelfs 18 inch op de Harley. Tijd voor de confrontatie en positiebepaling. De enorme Triumph Rocket 3R klinkt zwaar en vol: dof grommend, knorrend en rochelend, maar tegelijk ook aangenaam beschaafd. Subjectief is deze ‘scheepsdiesel’ nog de stilste van deze drie. Hij heeft net als de Harley echter een statisch geluidsniveau van 99 dB(A) en de op één na grootste cilinders, met een inhoud van bijna 820 cc. De FXDR komt zelfs op 934 cc per cilinder! De Harley heeft in totaal vier bougies voor een zo gelijkma- tig mogelijk ontsteken van het benzine-luchtmengsel. De Ame- rikaanse langeslag-twin davert en blubbert met lage, soepele klappen. De Italiaanse V-twin daarentegen blaft en hamert van pure levensvreugde, met zijn in dit gezelschap relatief kleine cilin- ders van 631 cc. De 102 dB(A) bij stilstand zijn tekenend – en iets minder buurvriendelijk. Tijd om op te stappen. De wegen naar de Drei-Kaiser bergen wach- ten op ons, naar Hohenstaufen, Stuifen en Hohenrechtberg. De machtige Triumph is de rust zelve, hij straalt op massieve en stijlvolle wijze kracht uit. Zelfverzekerd, licht egocentrisch, maar niet agressief. Hij boezemt alleen bij de eerste kennismaking wat angst in. In werkelijkheid is hij heel ont- spannen, en hij maakt je dat zelf ook duidelijk, meteen vanaf het begin al. Je bent er heel relaxed en majestueus mee onderweg. Het geeft al een goed gevoel om het net als bij de Harley 85 centimeter brede, één inch dikke stuur op de hoge risers vast te pakken. Vervol- gens liggen je benen fijn tegen de brede tank en wordt je achterwerk welkom geheten door een ware fauteuil. Het is een geweldig appa- raat, die Rocket! De Harley heeft voorspelbaar de kleinste zithoogte: slechts 74 centimeter. Veelzeggend is wellicht ook dat de FXDR een pure eenzitter is en desondanks een laadvermogen heeft van 230 kilo. Stap aan boord, zet je voeten op de ver naar voren geplaatste voetsteunen en pak de vrijwel precies daarboven lig- gende stuurhelften vast. Dit levert een onvermijdelijk naar voren gebogen knipmes-houding op, met een kniehoek van meer dan 90 graden. Dat voelt op den duur merkwaardig verkrampt, temeer daar het Performance-luchtfilter je rechterbeen flink naar buiten VERGELIJKINGSTEST MOTOPLUS 37  »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3