MotoPlus 19 - 2020

MASH X-RIDE CLASSIC EERSTE TEST EERSTE TEST MOTOPLUS 31 MOTOR lucht-/oliegekoelde eencilinder, enkele ketting-aangedreven bovenliggende nokkenas en vier kleppen per cilinder, klepbediening via tuime- laars, dry-sump smering, benzine-injectie Ø 48 mm, geregelde katalysator, mechanisch bediende natte meerplaatskoppeling, vijfversnellingsbak, O-ring-ketting. Boring x slag 100,0 x 82,0 mm Cilinderinhoud 644 cc Compressie 8,8 : 1 Max. vermogen 29,4 kW (40 pk) bij 6.000 tpm Max. koppel 45 Nm bij 4.500 tpm RIJWIELGEDEELTE stalen wiegframe, telescoop­ voorvork, niet instelbaar, aluminium swingarm met monoschokdemper, veervoorspanning instelbaar, enkele schijfrem voor Ø 320 mm, vierzuiger remklauw, schijfrem achter Ø 240 mm, dubbelzuiger remklauw, ABS (uit­ schakelbaar). Spaakwielen met stalen velgen 3.50 x 17; 4.25 x 17 Bandenmaat 120/70-17; 150/60-17 Banden in test Kenda 62P (voor) en 66P (achter) MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.470 mm, bal- hoofdhoek n.o., naloop n.o., veerweg v/a n.o., zithoogte 860 mm, drooggewicht 169 kg, tankinhoud 12 liter. Garantie 2 jaar Service-intervallen 3.000 km Kleur wit Prijs NL € 6.899,- / B € 5.899,- TECHNISCHE GEGEVENS MASH X-RIDE 650 Net geen zeven mille kost ’ie, deze Mash X-Ride Classic. Op het eerste gezicht mis- schien best nog een stevige prijs voor een eenpitter zonder – even afgezien van de heerlijk nostalgische looks – echte opsmuk. Voor zo’n 1.000 euro meer mag je je immers eigenaar noemen van een Japanse parallel­ twin met nagenoeg dezelfde longinhoud en bijna het dubbele vermogen. We weten het. Maar iemand die in de markt is voor een eenpitter is allesbehalve pragmatisch inge- steld en zal zeker geen gepolijste Japanse twins op zijn shortlist hebben staan. En als het op eencilinders in deze inhoudsklasse aankomt, is de spoeling erg dun en moet je de blik al automatisch richting het Oosten- rijkse Mattighofen wenden. Maar dan moet je qua prijs al bijna aan het dubbele gaan denken van de € 6.899,- die deze Mash kost. Goed, dan koop je een hightech machine met een hoge mate van afwerking, en dat is iets waar deze X-Ride Classic natuurlijk niet aan kan tippen, want hier en daar valt er nog wel een grofstoffelijke lasnaad of een met de Franse slag weggewerkt stek- kertje of kabeltje te ontdekken. Maar dat zal iemand met een afkeer van klinische perfec- tie een zorg zijn. Met de Mash X-Ride Classic heeft hij/zij een onderhoudende machine met een eigen smoel en een uitgesproken puur karakter onder de kont. Vervang wel even de banden… -CONCLUSIE zit ’m in het middengebied, of beter gezegd middengebiedje, want heel breed is het niet. Zit je in een onverhoeds klimmetje net even een versnelling te hoog, dan is het dus zaak om snel even een tikkie terug te doen in de – afge- zien van de al eerder genoemde, ietwat zwaar werkende koppeling – prima schakelende vijf- bak om in het spoor van de rest te blijven. En dan stampt en ploft de dikke eenpitter dat het een lieve lust is. En ja, je voelt hem werken natuurlijk, noeste arbeider dat ’ie is. Trillingen zijn overwegend als ‘good vibes’ aanwezig in stuur, voetsteunen en zadel en eigenlijk heb- ben alleen de spiegels er in negatieve zin last van. Daarin zie je vanaf een bepaald toerental alleen nog in ‘geblurrde’ toestand wat er zich achter je rug afspeelt. Verschillende testmoto- ren hadden trouwens in meer of mindere mate last van een loze slag in het gashendel, iets wat in de meeste gevallen trouwens eenvoudig ver- holpen kon worden, maar de gasrespons leek na regelmatig doorwisselen op alle motoren licht vertraagd. Irritant? Ach, zonder het met de bekende mantel der liefde te willen bedekken, past het eigenlijk prima bij het onderhoudende karakter van deze eenpitter. Haast is toch al een woord dat je in het zadel van deze Mash uit je hoofd moet zetten, en als je je daar eenmaal aan hebt geconformeerd, dan laat je je door een licht vertraagde gasreactie ook niet zo snel uit het veld slaan. Leven en laten leven, weet je nog? En dat is in dit lieflijke Limburgse decor zeker geen straf. Afremmen doe je in deze setting net zo vaak als accelereren en de enkele 320-mm-schijf en vierzuiger remklauw in het voorwiel weren zich wat dat betreft best kranig. Direct na het eerste inknijpen van de rem is er heel even een torde- rend gevoel in de voorvork voelbaar, maar de gegenereerde vertraging is, ondanks een licht sponzig gevoel in het remhendel, heel decent en bovendien heb je aan de achterrem nog een nette assistent ook. n De X-Ride Classic rolt op 17-inch wielen, maar Mash heeft ook al een iets avontuur­ lijkere variant met een 21-inch voor- en 18-inch achterwiel aangekondigd.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3