MotoPlus 19 - 2020
EERSTE TEST MASH X-RIDE CLASSIC 26 MOTOPLUS EERSTE TEST BACK TO THE 80’S Mash kennen we inmiddels al een aantal jaar als de ‘designed in France, built in China’-fabrikant, die in 2012 de markt betrad met een hele reeks lichte retro-motorfietsen en dat gestaag naar boven toe uitbreidde. Met de X-Ride Classic presenteert Mash nu een lekker op het netvlies liggende retro met (XT-)offroad-looks op basis van de 644cc eencilinder die afgelopen jaar debuteerde in de Dirt Track 6.5. We maken kennis in eigen land, het heuvelachtige landschap rond het Drielandenpunt in Vaals om precies te zijn. | Tekst: Jeroen Hidding; Foto’s: Pien Meppelink, Tom Haanstra/Target Press | ‘The Eighties’ , gezien de gemiddelde leeftijd van de Nederlandse motorrijder een periode die de meesten van ons vrij bewust hebben meegemaakt. Een tijd ook die mede door populaire Netflix-series als ‘Stranger Things’ aan een soort van revival bezig is. Een periode dus die pas echt in zwang raakte toen deze al lang en breed vervlogen was, onverbiddelijk opgezogen door de tijd. Maar dat is het lot dat ieder tijdsbestek beschoren lijkt. En waar denken we zoal aan als we een dikke 35 tot 40 jaar afdwalen in de tijd? Witte sportsokken tot op de kuit, je stukbijten op die listige Rubik’s Cube, patsen met een auto-reverse walkman, de eerste personal computer van IBM met een hele 640 kB geheugen, kapstokbrede schou- dervullingen, suikerzoete pulppop en wereld sterren als Madonna, Michael Jackson en Prince die niet van de tv af te branden waren. En dan vergeten we vast nog een heleboel iconische Eighties-items. Maar goed, het plaatje staat, en dat plaatje heeft Mash proberen te vangen in het aanstekelijke design van de nieuwe X-Ride Classic. Kleurstel- ling en lijnvoering doen bijvoorbeeld sterk den- ken aan de Dakar-machines waarmee mannen als Gaston Rahier, Hubert Auriol en Cyril Neveu in die tijd door de Noord-Afrikaanse woestijn stoven. Laatstgenoemde schreef de eerste twee edities van de roemruchte rally in 1979 en 1980 op zijn naam en deed dat in het zadel van een Yamaha XT500. En wat zie je met een beetje fantasie als je je ogen samenknijpt en eens goed naar de Mash X-Ride Classic kijkt? Juist, een XT500. En misschien wel de XT500 zoals Yamaha hem zelf had moeten maken als eerbetoon aan de legendarische eenpitter. Dat is uiteindelijk de XSR700 XTribute geworden, een paralleltwin die afgezien van de kleurstelling en een knipoog naar de XT in de typeaanduiding verder weinig gemeen heeft met het origineel. Wat dat betreft kan de X-Ride Classic nog een extra boxje aanvinken, want het vooronder van de Mash herbergt, net als dat van die XT500, een dikke eenpitter. Maar daarmee houdt het ‘XT-lijntje’ ook wel op, want die 644 cc metende lucht/oliegekoelde eencilinder heeft zijn wortels juist in een heel andere Japanner. Het is namelijk een bij het Chinese Shineray in licentie gebouwde variant van het aloude Dominator-blok van Honda, met exact dezelfde boring-slag-verhouding van 100 x 82 mm en compleet met vier radiaal geplaatste kleppen in de cilinderkop. Het is in deze uitvoering goed voor een vermogen van 40 pk bij 6.000 toeren en 45 Nm bij 4.500 toeren en daarmee dus geschikt voor het A2-rijbewijs. Hoog tijd om die dikke eenpitter eens op en neer te laten stampen. En dat kan, in tegen»
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3