MotoPlus 19 - 2020
EERSTE TEST MOTOPLUS 25 lijken met namen die we doorgaans bij rijmodi tegenkomen, dan is Rock de sport- en Roll de road-stand. Zeker in de Rock-modus is de R18 opvallend gewillig en reageert hij direct op het gas en is goed merkbaar dat de R18 een surplus aan koppel heeft. Nadeel is echter dat je hierbij ook een duidelijk aanwezige lastwisselreactie hebt. Het heeft gelukkig geen negatief effect op de rijkwaliteiten. De motor laat zich in elke stand gewillig en lichtvoetig van bocht naar bocht sturen. Het plezier wordt slechts beperkt door de voetsteunen die toch wel erg snel de neiging hebben om kennis te maken met het asfalt. De straf afgestelde vering maakt een sportieve rij stijl in ieder geval wel goed mogelijk. Minpuntjes die, toegegeven, neerkomen op smaak zijn er ook. Zo zou het geluid van de R18 best wat voller mogen. Na de grom bij het opstarten zakt het vrij snel weg. Jammer, want een motor van deze statuur mag best een beetje klinken. Daarnaast zijn de remmen wat MOTOR lucht-/oliegekoelde tweecilinder viertakt boxer motor, een onderliggende ketting-aangedreven nokkenas en vier kleppen per cilinder, stoterstangen en tuimelaars, wet-sump smering, injectie, 2x Ø 48 mm, geregelde katalysator, dynamo 600 W, accu 12 V/26 Ah, hydraulisch bediende droge enkelplaats koppeling (anti-hop), zesver- snellingsbak, cardanas, secundaire overbrenging 3,091. Boring x slag 107,1 x 100,0 mm Cilinderinhoud 1.802 cc Compressieverhouding 9,6 : 1 Max. vermogen 67,0 kW (91 pk) bij 4.750 tpm Max. koppel 158 Nm bij 3.000 tpm RIJWIELGEDEELTE stalen dubbel wiegframe, tele scoopvoorvork, Ø 49 mm, niet instelbaar, stalen dubbel zijdige swingarm, monoschokdemper, direct afgeveerd, instelbare veervoorspanning, dubbele schijfrem voor, Ø 300 mm, vierzuiger remklauwen, enkele schijfrem achter, Ø 300 mm, vierzuiger remklauw, deel-integraal remsysteem, ABS. Spaakwielen 3.50 x 19; 5.00 x 16 Bandenmaat 120/70R19; 180/65B16 Banden in test Michelin Commander MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.731 mm, bal hoofdhoek 57,3 graden, naloop 150 mm, veerweg v/a 120/90 mm, zithoogte 690 mm, rijklaar gewicht 345 kg, maximaal totaalgewicht 560 kg, tankinhoud 16,0 liter. Garantie 3 jaar Service-intervallen elke 10.000 km Kleuren zwart Prijs NL € 27.200,- / B € 22.850,- INFO NEDERLAND BMWMotorrad, www.bmw-motorrad.nl INFO BELGIË BMWMotorrad, www.bmw-motorrad.be TECHNISCHE GEGEVENS BMW R18 soft. Het deel-integraal remsysteem weet de boel prima te vertragen, maar daarvoor moet je wel goed in de hen- del knijpen. Beleving is ook een ding. Emotie is immers een belangrijk onderdeel bij cruisers. En het is bij de R18 een beetje een mes dat snijdt aan twee kanten. Stilstaand is de R18 één brok karakter. Nostalgie tot je een ons weegt en abso- luut een gespreksstarter. Waar je hem ook parkeert, er staan binnen de kortste keren mensen omheen. Maar rijdend is dat wat minder uitgesproken. Na de ini- tiële roffel waarmee het blok tot leven komt is de boel heel gecultiveerd. Daar waar je bij de Amerikaanse broers continu herinnerd wordt aan het feit dat je een stampende tweecilinder onder je hebt, valt de 1.800cc boxer juist op door zijn afwezigheid. Terwijl er toch flink wat in beweging is. De boel loopt, zeker boven de 2.000 toeren, dusdanig geculti- veerd en soepel dat het ‘stampen’ non-existent is. In principe een goed uitgangspunt, maar bij een cruiser misschien wel wat vreemd. Zeker in vergelijking met de overzeese concurrenten. Neem je dit aspect voor lief, dan krijg je er wel flink wat voor terug. Met het enorme boxerblok heeft BMW een heel eigen cruiser gecreëerd. Dat vraagt gewenning omdat het anders is, maar maakt hem ook uniek. Prachtig! n De R18 is één brok karakter met een zware hang naar het verleden, die geheel naar smaak aan te kleden is. BMW heeft namelijk een enorm aanbod aan accessoires beschikbaar. En dat gaat heel ver. Denk onder meer aan een afsluitbare tankdop (50 euro meerprijs).
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3