MotoPlus 19 - 2020

EERSTE TEST MOTOPLUS 23  Tijd ommet de R18 te gaan rijden en dat begint met het starten van het blok. Geheel tegen zijn neo-klassieke look in, gaat dat lekker modern middels een push-to-start knop. Maar alleen als het koppelingshendel is ingeknepen, want anders vertikt de reuzenboxer het om wakker te worden. Zeker een slimme keuze van BMW, want wie zijn handen niet aan het stuur heeft, kan verrast worden door de flinke zijwaartse schok die door de 345 kilo wegende motor gaat wanneer de flat-twin begint te draaien. Vervolgens draait het blok stationair ergens tussen de 850 en 950 toeren. Opvallend genoeg klinkt het blok dan een beetje zenuw­ achtig. Maar BMW verzekert ons dat het zo hoort. Dus geven we de machine de sporen om er eens lekker mee opuit te trekken. En die rit begint met een stuk snelweg, om zo snel moge- lijk in een meer lommerrijke omgeving van Nederland te komen. De zesversnellingsbak, een hydraulisch bediende droge enkelplaats koppeling mét anti-hop, schakelt heerlijk. Goed om te weten: je kunt ervoor kiezen om de R18 met een elektronische achteruitversnelling te bestellen. Deze werkt via de startmotor en maakt het manoeuvreren met het Duitse slagschip net wat makkelijker. Zonder kan het namelijk best een klus zijn. In zijn zes en met een goeie 2.200 toeren per minuut op de klok, tikken we de 100 km/uur aan. De boxer schittert daarbij door afwezig- heid. Het loopt allemaal zijdezacht, soepel en brengt een geluid ten gehore dat de rijwind nauwelijks overstemt. Als we iets later even de grens oversteken om de topsnelheid van de motor te ervaren, blijkt dat tot een gangetje van 140 km/uur de rust blijft regeren. Met dien verstande dat het dan wel iets in het stuur begint te tintelen. Vanaf 140 km/uur en met 3.100 toeren per minuut zijn de trillingen wel merkbaar aanwezig. Ga je nog verder, dan wordt het echt interessant. Vanaf 3.800 tpm trilt de motor dat het een lieve lust is. Overigens heeft de R18 dan nog flink wat over. De begren- zer grijpt namelijk pas bij 5.780 toeren in. Maar al voor je zover bent, is duidelijk dat de R18 zich liever niet tot dit uiterste laat uitknijpen. En laten we eerlijk zijn, wie een cruiser als deze constant tot de max rijdt, heeft in de basis de verkeerde machine gekocht. Met die kennis op zak laten we de saaie snel- weg achter ons, en sturen we het binnenland in. De ideale omgeving om ook eens te wisselen tussen de drie beschikbare rijmodi. Daarbij heb je de keuze uit Rock, Roll en Rain. Rain is daarbij de enige modus die voor zich spreekt. In de regenmodus reageert de Duitse kolos een stuk minder strak op het gashendel en heb je bij tijd en wijle het idee dat er flink wat van het beloofde vermogen ontbreekt. Ideaal voor slechte omstandigheden, maar de echte fun zit hem in de Rock- en Roll-modi. Als we ze verge- Chroom zover het oog reikt. Van de volumineuze cilinderdeksels en uitlaatbochten tot de knipperlichten en zelfs de remklauwen. Het maakt in ieder geval tot juli 2021 onderdeel uit van het standaard pakket, want tot dan wordt de R18 als ‘First Edition’ geleverd. Modern: de R18 is rondom voorzien van LED-verlichting. Wie voor de ‘Pro koplamp’ kiest (zoals hier), krijgt er ook adaptieve bochtenverlichting bij. »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3