MotoPlus 19 - 2020

22 MOTOPLUS EERSTE TEST De keuze voor een behoudende compressie is tweeledig. Aan de ene kant was BMW voor een cruiser als deze natuurlijk niet op zoek naar een blok met een enorm topvermogen (veel koppel is in dit segment immers veel belang­ rijker), aan de andere kant zorgt het er ook voor dat de motor, met zijn enorme vlamfront, niet gaat pingelen. De 107 mm grote zuigers wegen 500 gram per stuk en het topvermogen van de motor ligt volgens fabrieksopgave op een rede- lijk behoudende 91 pk bij 4.750 tpm en 158 Nm koppel bij 3.000 tpm. Dan het design. Een vluchtige blik op de motor roept woorden op als ‘erfgoed’ en ‘geschiedenis’. Of zoals BMW het steevast noemt: ‘heritage’ en ‘history’. Voor haar jongste telg heeft BMW zich duidelijk laten inspireren door toppers uit het verleden. In het bijzon- der de R5 uit 1935. De truc zit hem daarbij in schoonheid door eenvoud. Juist door de R18 niet overdadig aan te kleden, is het BMW gelukt een heel klassiek gestileerde machine te bou- wen die direct doet denken aan motoren van weleer. Net als zijn inspiratiebron, heeft ook de R18 een fraaie druppelvormige tank, ronde koplamp, een dubbel wiegframe, klassieke tele­ scoopvork, spaakwielen en een ouderwets strak vormgegeven motorblok. De afwerking daar- van is opvallend goed. Nergens zie je kabels of draden en zelfs naar de schroeven moet je zoe- ken. Dit wordt aangevuld met een voor cruisers kenmerkende aanwezigheid van chroom. Meest in het oog springende details zijn de cilinder­ kopdeksels, frontplaat en reusachtige uitlaten die aan weerszijde van het blok naar achteren lopen. Net als bij de inspiratiebron is het uit­ laatsysteem voorzien van authentiek ogende fish-tail einddempers. Verder zijn ook tal van kleinere onderdelen verchroomd, waaronder de remklauwen, de ring rond de koplamp en de openliggende cardanas. Fraaie accenten die een mooi contrast vormen met de verder don- kere motorfiets. Wie de R18 liever zonder deze glimmende details heeft, heeft voorlopig pech. De R18 wordt namelijk standaard met het First Edition-pakket aangeboden waardoor de ver- chroomde onderdelen er af-fabriek op zitten. De motor zónder ‘First Edition’-pakket kopen, is op dit moment niet mogelijk. Een ander mooi design-statement is het hardtail frame. Schijn bedriegt hier, want de achterzijde is wel degelijk gewoon afgeveerd. De R18 heeft aan de achterzijde namelijk een cantilever met een liggende, direct afgeveerde monoschokdemper – waarvan alleen de veervoorspanning instel- baar is – met een veerweg van 90 millimeter. Dit geheel voelt overigens wél als een hardtail. De achterzijde is namelijk dermate stug dat drem- pels, die in ons land toch redelijk welig tieren, goed voelbaar zijn. Gelukkig weet de voorzijde, waar een niet-instelbare conventionele tele­ scoopvoorvork zit, het allemaal een stukje beter glad te strijken. Als tegenhanger van al het klassieke, is de R18 ook modern. En dat zie je bijvoorbeeld door de aanwezigheid van tractiecontrole, rijmodi en aan het dashboard. Het mooie ronde klokje is namelijk deels digitaal. Aan de onder- zijde heeft BMW ruimte gevonden voor een klein LCD-scherm waarop tal van informatie terug te vinden is. Denk aan de versnellingsindicator, het toerental en de tripmeters. Voor een brandstofmeter was blijkbaar geen plek. Je krijgt alleen een melding te zien als het geheel bijna leeg is. Dus moet je old-school in de gaten houden hoeveel kilometer je gereden hebt om te zien of je binnenkort moet gaan tanken. Bij het plaatsnemen op het zadel valt wel op dat deze cruiser anders zit dan anderen. De reden hiervan zit hem in de ver uitstekende cilinderkoppen. Daar waar je bij een reguliere cruiser met de benen gestrekt naar voren zit, heeft BMW noodgedwongen gekozen voor een meer rechtop zit met de voeten onder in plaats van voor je. Het resultaat is als een glas ijskoude Rivella: een beetje vreemd, maar wel lekker. Grote voordeel is dat iedereen hiermee uit de voeten kan. Of je nou 1,70 meter of – zoals ondergetekende – 1,94 bent. Ruimte is er genoeg. De motor die wij getest hebben was tevens voorzien van de optioneel beschikbare treeplanken en dat vergde wel wat gewenning. En niet alleen door het feit dat de treeplank gecombineerd wordt met een hak-teen- schakelsysteem. Door de treeplanken komen je voeten namelijk horizontaal te staan. Samen met de wat sportieve kniehoek resulteert het in een bijzondere houding die zeker in het begin wat onnatuurlijk aanvoelt. Maar BMW zou BMW niet zijn als er ook voor de R18 niet tal van opties, tegen meerprijs, beschikbaar zouden zijn om de motor hele­ maal naar smaak aan te kleden. Die treeplanken kun je dus achterwege laten. Of wat te denken van een ander stuur? Ook hiervoor heeft BMW af-fabriek een aantal varianten beschikbaar. De keuze is reuze, zullen we maar zeggen. Als een blanco canvas dat je naar hartenlust kunt inkleuren. De treeplanken zijn een optie (tegen meerprijs) en worden standaard gecombineerd met een hak-teen-schakelsysteem. Het stuur is lekker overzichtelijk met rechts de knoppen om het menu en de rijmodi te bedienen.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3