MotoPlus 19 - 2020
EERSTE TEST BMW R18 20 MOTOPLUS EERSTE TEST Best bijzonder om nu eindelijk kennis te maken met de motor, die al voor zijn officiële onthulling door verschillende custombouwers onder handen werd genomen. Japan had in 2018 de primeur, toen op de Yokohama Hot Rod Custom Show de Zon Departed te zien was. Een gestileerde motor die op zich al een bijzondere verschijning was. Maar de show werd toch echt gestolen door dat nooit eerder geziene boxerblok in het hart van de machine. Hele- maal toen bekend werd dat de opvallende en buitenproportionele tweecilinder door BMW zelf beschikbaar gesteld was. Maar ja, als we er ons licht over opstaken bij de Bayerische Motoren Werke, zweeg men in alle toonaarden. Toen het blok een maand later in weer een custom opdook – ditmaal tijdens een show in Amerika –, werd wel duidelijk dat BMW iets bijzonders in de planning had staan. Een vermoeden dat in mei 2019 werd bevestigd toen tijdens het Concorso d’Eleganza van Villa d’Este de Concept R18 het podium op reed. Een moderne cruiser met een zware hang naar het verleden. Aangezien wereldwijd zo’n 25 procent van alle motorfietsen boven de 500 cc tot de cruisers behoren, is het niet gek dat BMW ook graag een stukje van deze taart wil. En dit keer onge- twijfeld een flink stuk, want de vorige cruiser-poging met een boxermotor, in de vorm van de R1200C, was niet bepaald succesvol. Gezien de ontvangst van de R18 Concept, lij- ken de kaarten voor BMW nu duidelijk beter geschud. Het nadeel van conceptmotoren is alleen dat het uiteindelijke seriemodel vaak slechts een schim is van dat wat ooit trots gepresenteerd werd. Geldt dat ook voor de R18? Nee, zeker niet! De motor die nu voor ons staat straalt namelijk exact dezelfde vibe uit als de motor die in Italië getoond werd. Een impo- sante machine met een klassiek voorkomen die de aandacht trekt. Om een paar opval- lende punten te noemen: lucht-/oliekoeling, DIKKE BM stoterstangen, een openliggende cardanas en natuurlijk die ver uitstekende cilinders. Zonder twijfel de diepst ademende boxer-twin die ooit seriematig geproduceerd is. Hoe dit enorme gevaarte technisch in elkaar steekt, hebben we in MotoPlus 10 van dit jaar nog uitvoerig uit de doeken gedaan. Al ver voor de introductie van de R18, mocht onze hoofdredacteur Eric Bulsink op uitnodiging van BMW het 91 pk sterke blok namelijk met eigen ogen komen bekijken op hun testcomplex in Zuid-Frankrijk. Korte samenvatting: een boring maal slag van 107 x 100 mm, cilinderinhoud van 1.802 cc, een drievoudig gelagerde krukas en één nokkenas per cilinder die via stoterstangen en gevorkte tuimelaars de kleppen bedient. Het blok heeft een, vergeleken met andere moderne motoren, lage compressieverhouding van 9,6 : 1. Met ‘Dickes B, oben an der Spree’ bracht de populaire band Seeed, met lead singer Peter Fox, in 2010 een liefdesverklaring aan Berlijn. Een decennium later doet BMW hetzelfde, maar dan in de vorm van een volumineuze motor. De over eenkomst? ‘Dikke B’. Want in de Duitse hoofdstad rolt sinds kort de grootste – en dikste – boxer ooit van de band. Een machtige machine die BMWweer voet aan de grond moet geven in het cruiser-segment. Gaat ze dat lukken met hun gloed nieuwe ‘Berlin-Built Big Boxer’? | Tekst: Wout Dusseldorp; Foto’s: Guus van Goethem, BMW | »
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3