MotoPlus 01 / 2020

REPORTAGE YAMAHA MOTOR EUROPE COLLECTION HALL Anno 2020 kan ieder zichzelf respecterend motormerk eigenlijk niet zonder eigen museum. Afge- lopen jaar brachten we al een bezoek aan KTM’s Motohall in Oostenrijk, maar ook dichter bij huis huist een fraaie collectie. In Schiphol-Rijk om precies te zijn, waar Yamaha onder de noemer Yamaha Motor Europe Collection Hall een fraaie collectie Yamaha’s heeft gestald. Niet toegankelijk voor het publiek helaas, maar wij mochten even naar binnen en kunnen je op deze pagina’s toch een kijkje in deze bijzondere verzameling geven. | Tekst: Jeroen Hidding; Foto’s: Yamaha | ALLE YAMAHA’S VERZAMELEN… Door de jaren heen heeft een grote motor­ fabrikant als Yamaha natuurlijk heel wat bijzondere motoren in haar gamma gehad, van straatmotor tot racemachine en andere opvallende modellen. Alle hoogtepunten op dat gebied staan nu onder één dak bij Yamaha Motor Europe in Schiphol-Rijk. De collectie bestaat uit een groot aantal toonaangevende motoren uit de periode 1961 tot heden. Een van de grote aanjagers van het project is nie­ mand minder dan Eric de Seynes, president van Yamaha Motor Europe: “De Yamaha Motor Collection Hall is volledig gewijd aan ons ver­ leden in de racerij en aan de machines waarbij de harten van onze klanten sneller gingen kloppen. Het is een ‘thuis’ voor onze iconische modellen en het dient twee doelen: ten eerste het inspireren van onze engineers en designers bij het creëren van toekomstige modellen, en ten tweede het ondersteunen van de geloof­ waardigheid en de emotionele waarde van onze noviteiten met het oog op onze creaties uit het verleden.” Naast historische straatmodellen biedt de Col­ lection Hall onderdak aan een indrukwekkende selectie succesvolle competitiemodellen, van vroege Dakar-machines tot diverse GP-model­ len uit cross en wegrace. Zo staat de YZE750 waarmee Stephan Peterhansel de Dakar-rally van 1991 won schouder aan schouder met de YZF-R1 waarmee Ben Spies in 2009 het WK Superbike domineerde. Ook op crossgebied is er veel te zien, zoals de YZ450F waarmee Stefan Everts in 2006 wereldkampioen werd in de zwaarste crossklasse, of de YZF450F waarmee huidig Dakar-rijder Adrien Van Beveren in 2015 naar de winst reed in de beruchte strandrace van Le Touquet. Daarnaast biedt de omvang­ rijke collectie ook een uniek inkijkje in het ontwikkelingsverleden van Yamaha. Zo staat het oorspronkelijke MT-03 concept op een prominente plek, naast iconen uit het verleden zoals de Yamaha MF1 uit 1961, de YAS1 uit 1968 en de YL1 uit 1969. En uiteraard ontbreekt ook de XJ650 Turbo uit 1986 niet, evenmin als vele andere bijzondere modellen. Een echt Yamaha-feestje dus, maar helaas (nog) niet toegankelijk voor het publiek. Wel zullen de motoren uit de collectie door Europa reizen en te zien zijn op verschillende shows en evene­ menten waar Yamaha aan deelneemt. Het walhalla voor de echte Yamaha-fan is gewoon te vinden in Schiphol-Rijk. Het is alleen niet toegankelijk voor het publiek. 74 MOTOPLUS REPORTAGE

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3