MotoPlus 01 / 2020

REPORTAGE MOTOPLUS 69 LEREN SLEUTELEN IN DE AVONDSCHOOL REPORTAGE Je mag zien dat ermee gereden is Bram D’Haeseleer is aan zijn laatste jaar bezig en werkt aan een Honda CB600 Hornet uit 1999 met de bedoeling die in de ver- koop te zetten. De motor heeft groot onderhoud gehad. “De Honda heeft een jaar stilgestaan. Ik heb de carburateurs volledig schoon moeten maken. Met die benzine van tegenwoor- dig waren die vervuild.” Vorig jaar heeft hij aan een BMW R60/5 gewerkt. “Die verloor olie op één van de cilinders. We hebben de cilinders uitgeboord en nieuwe zuigers geplaatst,” zegt hij. De motor is ver- der opgepoetst. Hij heeft die ‘in zijn jus’ gelaten en bijvoorbeeld de tank niet opnieuw gespoten. “Der- gelijke motoren worden tegenwoordig gezocht. Je mag aan zo’n oude motor zien dat ermee gereden is.” D’Haeseleer volgt de opleiding ook om zelf aan zijn motor te kunnen sleu- telen. “Dan heb je alleen de kosten van de onderdelen.” Het speelt niet in zijn hoofd om er zijn beroep van te maken. Wat houdt het in? Wat leren de motormecaniciens in spe in Ninove? Kort gezegd komt het neer op het ontmantelen van een motor- of bromfiets en het weer assembleren tot een functionerend geheel. Er is aandacht voor periodiek onderhoud, het stellen van een diagnose en het her­ stellen van het probleem. “Daarbij leren ze ook het gereedschap te hanteren en waar iets voor dient,” legt Marc Pattyn uit. Het laatste jaar besteden de cursisten aan een eigen project. Na afloop van de cursus ont­ vangen de leerlingen een certificaat. Voor wie in het verleden geen diploma middelbaar onderwijs heeft gehaald (bijvoorbeeld door van school te gaan zonder examens af te leggen) bestaat er de mogelijkheid om een ‘aanvullende algemene vorming’ te volgen om zo alsnog een diploma secundair onderwijs te behalen. Kijk voor meer informatie op www.pcvogroeipunt.be Dingen zelf doen Chris Pattyn (geen familie van ‘meester’ Pattyn) is met een deels ontmantelde BMW boxer uit 2003 aan het werk. De op de motor- lift geparkeerde machine verkeerde in bijzonder slechte staat. “Ik heb die helemaal uiteen gehaald en opnieuw gespoten. De oude verf bladderde er vanaf, de voorvork lekte en bleek geplooid te zijn.” Overdag werkt Chris Pattyn bij een bank. De hele dag zit hij aan een computer. “Hier wil ik de dingen graag zelf doen en beter doen. Toen ik mijn motor voor een eerste onderhoud naar de dealer bracht, bleek de ketting te strak gesteld te zijn. Zoiets is wel jammer. Toen heb ik gezegd: ik wil dat zelf kunnen doen.” Naast de eigen projecten worden een aantal zaken ook klassikaal behandeld, zoals bij deze Harley-Davidson. in de week les volgen. En alle doordeweekse avonden is er een andere groep. Dat de vraag naar de opleiding onverminderd groot is, blijkt uit de wachtlijst waar momenteel zo’n 80 personen op staan. “Jongeren die een middelbaar diploma automonteur op zak hebben, daar zit de branche niet op te wachten”, legt Pattyn uit. “Iemand die ‘auto’ doet, mist toch de specifieke kennis van de motortechniek.”Dat is ook in het leslokaal goed zichtbaar. De ruime hal waarin de cursisten werken is namelijk in tweeën gedeeld. Rechts staan de auto’s en busjes voor de opleiding automonteur en links staan meer dan twintig motoren. Het aanbod bestaat onder meer uit een aantal BMW’s (klassiekers en moderne exem- plaren), een CB600 Hornet, een Harley-Davidson, een Moto Guzzi, Honda SL125, een Honda PX-R en ook een vers gepoedercoat frame van een EMW (de Russische BMW). En de keuze aan motoren blijft groeien. Zo heeft de school onlangs een blok van een F750GS uit Duitsland ontvangen. “Op die manier kunnen we dankzij de fabrikanten op didactisch niveau ook meegroeien”, zegt Pattyn. Want naast het feitelijke blok, stelt BMW ook de software beschik- baar die nodig is om moderne systemen uit te kunnen lezen. “Hierdoor kunnen wij ons blijven inzetten om aan de vraag vanuit de branche en onze leerlingen tegemoet te komen”, vult Vanden Bulcke aan. “En die leerlingen hoe- ven dus niet alleen te bestaan uit jongeren die graag als motormon- teur aan de slag willen. Iedereen, ongeacht zijn leeftijd, is van harte welkom.” n

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3