MotoPlus 01 / 2020

REPORTAGE LEREN SLEUTELEN IN DE AVONDSCHOOL 68 MOTOPLUS REPORTAGE Pascal Loppe is onderhoudsmecanicien bij een grote Belgische retail­ keten, rijdt al meer dan 30 jaar motor en gaat rechtstreeks van zijn werk naar school. Waarom volgt hij de opleiding? “Ik heb me des- tijds ingeschreven om bij te leren en om zelf aan mijn eigen motor te kunnen sleutelen. Er zijn er die voor dit beroep kiezen en bij een dealer gaan werken. Ik kom omdat het sleutelen me gewoon altijd al geïnteresseerd heeft. Vroeger werkten we thuis aan brommers. Dat was dan een cilinder eraf halen en weer erop zetten. Dat was wat we kenden. Hier gaan we een stap verder. Soms gaat de hele motor uiteen en wordt die gereviseerd. Waar je aan werkt, moet straks ook weer de weg op kunnen. Ik hoor van andere opleidingen dat ze een motorblok uit elkaar moeten halen en weer in elkaar moeten zetten zonder dat die ook maar terug op de weg komt. Ik vind dat je dan geen eer aan je werk kunt beleven.” Loppe heeft een BMW R1100RT waar hij in het kader van de opleiding aan werkt. “Die motor is van 2000 en die heb ik indertijd nieuw gekocht. Ik heb gezegd: die gaat nooit meer weg. Ik doe er alles aan om die rijdend te houden.” Gaat hij daarvoor dan niet naar een dealer? Het ‘probleem’ voor hem is dat als hij de BMW bij een dealer binnen zou brengen voor onderhoud, eerst de kuip eraf moet. Dat vraagt werktijd die ook betaald moet worden. “Ik noem dat ‘spijtig geld’... En als je dat zelf kunt doen, heb je ook eer van je werk. In een garage is bij een onderhoudsbeurt de kleppen regelen al gauw ‘onge- veer goed’. Hier ga je bij wijze van spreken tot 1 op 1.000e. Dan draait die motor toch iets beter.” Doe het liever zelf als lasser-mecanicien, maar toen startte men ook met de cursus motor en bromfietsmecanicien.” Hij behaalde de lerarenopleiding en zette de stap naar onderwijzer. Maar niet voordat de school­ directie Pattyn vroeg om te tonen dat hij wist waarover hij sprak. “Ik moest een proef doen op een BMW R1200C. En BMW was mijn specialiteit. Dus heb ik iedereen maar bij mij thuis uitgenodigd. Want daar stond tenminste een draaibank en een freesmachine.” De carrière-switch van Pattyn was ook het begin van de oplei- ding ‘Mecanicien bromfietsen en motorfietsen’ bij PCVO Groeipunt. En precies op het juiste moment, zo beaamt adjunct-directeur van de onderwijsinstelling Viviane Vanden Bulcke. Want er was grote vraag naar. Zowel vanuit de leerlingen die een opleiding op niveau wilden hebben, als vanuit bedrijven die vacatures hadden (en hebben) voor goed opgeleide motor- en bromfietsmonteurs. “De opleiding motor- en brom- fietsmecanicien bestaat niet in het reguliere dagonderwijs, enkel voor herstel van bromfietsen wordt er in het dagonderwijs (voor leerlingen die moeten vol- doen aan de voltijdse leerplicht) een opleiding aangeboden”, aldus Vanden Bulcke. “De opleiding automecanicien was er al wel. Achttien jaar geleden kwam Marc Pattyn hier met de vraag of we al eens aan een opleiding motor­ mecanicien gedacht hadden. Van- uit de opleiding automechanica is toen de module ‘motor’ opgezet. De opleiding is door de jaren Iedere motor die uit elkaar gaat, moet uiteindelijk ook weer rijdend gemaakt worden. Aandacht is dus zeer belangrijk. Ik wilde graag meer weten Franky Wauters zit in zijn tweede jaar en werkt aan zijn Suzuki GSX-R400. De motor heeft betere dagen gekend en Wauters zegt dat hij hem door omstan- digheden heeft verwaarloosd. De Suzuki is zijn project als cursist. “Het interesseert me om een motor in orde te zetten,” zegt hij over zijn keuze voor de opleiding in Ninove. “Mijn motor is verwaarloosd maar zelf kon ik er niet aan werken. Ik zou er graag meer over willen weten om zo zelf de problemen op te lossen. Er zijn veel zaken niet in orde. De voorvork bijvoorbeeld. Daar wordt over het alge- meen weinig naar gekeken bij het onder- houd. Aan de ketting en tandwielen wordt wel aandacht besteed, maar andere zaken zijn ook belangrijk.” heen uitgewerkt tot een volwaar- dige opleiding met een eigen leerplan dat steeds wordt aange- past aan de nieuwe technieken, in overleg met de beroepssector.” Momenteel betekent dit dat er een driejarige opleiding staat, die gegeven wordt door twee leer- krachten. In die drie jaar komen de leerlingen steeds één avond

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3