MotoPlus 01 / 2020
REIZEN LAOS 60 MOTOPLUS REIZEN Onze start kent een kleine vertra- ging omdat de accu van Ronald’s motor, een Honda XR400, niet bij- laadt. Op zich niet erg, want we kijken onze ogen uit in de ‘garage’ waar de XR gemaakt wordt. De motoren liggen er nog net niet opgestapeld, een fatsoenlijke werkbank ontbreekt en sleutelen doen ze gewoon op de stoep. De monteurs zijn wel kundig, want al snel is het probleem opgelost en kunnen we op weg. Eerst is het nog druk, maar een- maal buiten de hoofdstad wordt het alsmaar rustiger en rustiger. We volgen de Mekong richting noorden en al na 150 kilometer volgt de eerste beproeving: een twintig meter breed, totaal verrot gereden gravelpad. Veel harder dan 30 km/uur halen we niet, de paar auto’s die er rijden gaan bijna stapvoets. Welkom in het binnenland van Laos. Later wor- den de wegen beter, hoe minder verkeer, hoe minder de weg kapot is gereden. Een asfaltweg zonder gaten is hoogst zeldzaam. In bochten hebben zware trucks het dunne laagje asfalt kapot gereden. De lichte offroads heb- ben er geen moeite mee, wijzelf wel, met name door het stof. Iedere avond zien we eruit alsof we net een Dakar-etappe achter de rug hebben. Omdat we ’s morgens vroeg vertrekken, zijn we meestal ruim voor het donker bij de volgende accommodatie. Dat geeft ieder- een de mogelijkheid om de plaat- selijke omgeving te verkennen. Aan tempels, winkeltjes, restau- rantjes, barretjes, eetkraampjes en bromfietszaakjes geen gebrek. Zo’n laatste zaakje komt mooi van pas wanneer bij een van de motoren het subframe afbreekt. Met spanbanden hebben we de zaak bij elkaar weten te houden
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3