MotoPlus 23 2019

TECHNIEK FRAMES 72 MOTOPLUS TECHNIEK metrisch inwerkende krachten van de krachtbron. Naast wat plaatstalen constructies waren en zijn ook vandaag de dag constructies van stalen buis nog steeds een veel voorkomende keuze als het gaat om een robuuste, multifunctionele en ook plaatsbesparende oplos­ sing voor een motorframe. Het gebruik van dit soort frames is door de jaren heen altijd heel veelzijdig geweest. Stalen wieg­ frames, dubbele stalen wieg­ frames en varianten met onder­ bouw kom je ook vandaag de dag nog veel tegen, en werden van de jaren zestig tot en met de jaren tachtig met name door de Japanse motorfabrikanten veel gebruikt. Niet zo gek, want het materiaal was bij iedere staal­ handel verkrijgbaar en lassen konden ze wel. Zo zagen allerlei meer of minder stabiele maar in de regel behoorlijk zware constructies van vaak kunst­ zinnig gebogen stalen buis het levenslicht. Probleem: het motorvermogen nam in de loop der jaren snel toe, waardoor de framebouwers op een gegeven moment aan het eind van hun Latijn raakten. Er verschenen behoorlijk wat ‘zwabbermoto­ ren’ op de markt, waarvan de Kawasaki Mach III een berucht voorbeeld was. De 60 pk sterke tweetakt van deze machine was in feite te sterk voor de dunne buizen van het frame. Dat bracht een zekere meneer Egli Ducati 916 Geweldig mooi stalen vakwerkframe, aluminium subframe en een enkelzijdige gegoten aluminium swingarm: de Ducati 916. De eerste geniale zet van Massimo Tamburini. Kawasaki 500 Mach 3 Klassiek frame van stalen buis, zoals het in deze periode heel veel werd gebruikt. Het motorvermogen was echter iets te veel van het goede voor dit frame, waarin het motorblok was opgehangen. Suzuki GSX-R750 In plaats van stalen buizen gebruikte Suzuki aluminium profielen. De slechts 200 kilo wegende GSX-R750 werd daardoor een mijlpaal in de motorgeschiedenis. HET MOTOR­ VERMOGEN STEEG ENORM EN STELDE DE FRAME­ BOUWERS VOOR FIKSE PROBLEMEN

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3