MotoPlus 23 2019

TECHNIEK MOTOPLUS 71 Als je naar de frames van de eerste gemotoriseerde twee­ wielers kijkt, wordt al snel dui­ delijk hoe deze zijn ontstaan. Er werd overduidelijk vooral gekeken naar fietsen, die werden voorzien van een hulpmotor. Frames voor een motorfiets waren in die tijd dus vaak twee­ dimensionale stalen constructies van getrompte of gesoldeerde stalen buis. Daaraan werden op meer of minder elegante wijze een tank, accu, verlichting en uiteraard een motorblokje bevestigd. Laatstgenoemde dreef dan in de regel via een riemconstructie een wiel aan. Soms zelfs het voorwiel, zoals bij de Werner 1898 op de foto. Maar al snel kregen de verschil­ lende constructeurs in de gaten dat voor motorfietsen een wat ruimer gedimensioneerde con­ structie belangrijk was. En zo ontstonden de eerste bredere frames, die het motorblok en de versnellingsbak niet alleen beter omsloten, maar ook beter bestand waren tegen de asym­ Nadat we in vorige uitgaven van MotoPlus uitvoerig hebben stilgestaan bij verschillende motor­ configuraties, gaat het nu om dat wat het geheel bij elkaar houdt: het frame. In dit eerste deel laten we verschillende frameconstructies de revue passeren. | Tekst: Michael Pfeiffer; Foto’s: Markus Jahn, Yesterdays.nl, Frank Herzog, fabrikanten, archief | FRAME LEER Egli-Vincent BMW R7 Werner 1898 Een heel andere benadering met een dikke centrale framebuis van hoogglans-vernikkeld precisiestaal, met daaronder het motorblok. Egli wist zo een tot dan toe ongekende torsiestijfheid te bereiken. Prachtig art-deco plaatstalen frame, gemaakt van geperste delen zoals bij een carrosserie. Let ook op de rechtlijnige verbinding tussen balhoofd en achteras. Deze R7 ging helaas nooit in productie. In de beginfase van de motorisering werden vaak aangepaste fietsframes gebruikt. Bij dezeWerner uit 1898 drijft een voor het balhoofd geplaatst motorblok middels een riem het voorwiel aan en zwenkt het mee bij stuurbewegingen. Omdat men het motorblok destijds niet volledig vertrouwde, kon er ook worden meegetrapt, de eerste spierkracht-hybride dus. Het bescheiden vermogen van het motorblok stelde nog weinig eisen aan de stabiliteit, waardoor een tweedimensionaal frame aanvankelijk volstond. »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3