MotoPlus 23 2019

TRIUMPH ROCKET 3R & ROCKET 3GT EERSTE TEST EERSTE TEST MOTOPLUS 25 motorfiets zo lekker over een bochtige berg- weg zou kunnen knallen! De fijne Showa-vering zal hier ook zeker een belangrijk steentje aan bijdragen, net als de speciaal ontwikkelde Avon Cobra Chrome ban- den (beetje jammer, zo’n naam). Beide dragen bij aan het neutrale rijgedrag, waarbij de vering een prima mix is tussen comfort en stugheid om het gewicht te dragen en doorslaan op slecht wegdek te voorkomen. En ook over de remmen heb je geen klagen. Kan ook bijna niet anders gezien de high-end spullen die er zijn gebruikt. Ze werken super, waarbij die bijzonder krachtige voorrem inderdaad meer dan welkom blijkt op deze Rockets, simpelweg omdat je inderdaad vaak harder rijdt dan je denkt. En dan is het fijn dat je kunt vertrouwen op een stel überkrachtige stoppers. À propos remmen: ook de achterrem vertraagt echt, met zijn zwevende 300-mm remschijf (!) en Brembo Monoblock-klauw. Daarbij zorgt het geavan- ceerde bochten-ABS achter de schermen voor een variabele koppeling tussen voor- en achter- rem: afhankelijk van de belading, het rijgedrag en rijsnelheid laat het systeem de achterrem een beetje meeremmen, ook als je alleen de voorrem gebruikt. Dat blijkt in de praktijk prima te werken, al is het op de Rocket 3R bij een sportieve rijstijl dan juist al vaak te veel achter, zodat het ABS al vrij vlot ingrijpt achter. De nieuwe Triumph Rocket 3R en Rocket 3GT zijn koppelbazen in de beste betekenis van het woord. Wat een enorm motorblok, en wat een enorme trekkracht legt het aan de dag. De woorden ‘schakellui rijden’mag je bij deze Triumphs met hoofdletters schrijven, want er zit eigenlijk over de hele linie en altijd en overal trekkracht achter je gashendel. Daarbij blijven de kwaliteiten van deze nieuwe Rockets echter niet beperkt tot dat motorblok, want ook met het rijwielgedeelte is een mega grote stap gezet. Door de afslankkuur is deze dikste Triumph veel beter te rijden, en de hoog- waardige componenten voor vering, banden en remmen staan zelfs een soort van sportieve rijstijl toe. Bovendien blijkt het 2020-model ongelooflijk mooi afgewerkt, met bijzonder veel oog voor detail. Een zuinigheidskanon is de nieuwe Rocket 3 echter niet, maar deze motor zal ook niet snel gekocht worden op rationele gronden. Dit is een machine die je koopt met je hart, met emotie! En dan zijn er slechtere keuzes te maken! n MOTOR vloeistofgekoelde driecilinder viertakt lijnmotor, balansas, twee bovenliggende ketting-aangedreven nokken­ assen en vier kleppen per cilinder, klepbediening via stoter­ bussen, dry-sump smering, benzine-injectie, ride-by-wire, hydraulisch bediende natte meerplaatskoppeling, zes­ versnellingsbak, cardan. Boring x slag 110,2 x 85,9 mm Cilinderinhoud 2.458 cc Compressie 10,8 : 1 Max. vermogen 123 kW (167 pk) bij 6.000 tpm Max. koppel 221 Nm bij 4.000 tpm RIJWIELGEDEELTE aluminium brugframe met motor als dragend deel, instelbare Showa upside-down voorvork Ø 47 mm, aluminium enkelzijdige swingarm met volledig instelbare Showa-monoshock, dubbele schijfrem voor Ø 320 mm met Brembo Stylema vierzuiger monoblock remklauwen, schijfrem achter Ø 300 mm met Brembo vier­ zuiger monoblock remklauw, bochten-ABS. Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 7.50 x 16 Bandenmaat 150/80R17; 240/50R16 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.677 mm, balhoofdhoek 62,1°, naloop 134,9 mm, veerweg voor 120 mm, veerweg achter 107 mm, zithoogte 773 mm (750 mm), drooggewicht 291 kg (294 kg), tankinhoud 18 liter. Garantie 2 jaar Service-intervallen elke 16.000 km Kleuren zwart, rood en grijs Prijs NL € 26.200,- (€ 27.400,-) / B € 21.600,- (€ 22.400,-) TECHNISCHE GEGEVENS TRIUMPH ROCKET 3R (gegevens 3GT tussen haakjes) INFO NEDERLAND EN BELGIË Triumph Motorcycles Benelux, www.triumphmotorcycles.nl / www.triumphmotorcycles.be

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3