MotoPlus 23 2019

EERSTE TEST TRIUMPH ROCKET 3R & ROCKET 3GT 24 MOTOPLUS EERSTE TEST aan gewend bent blijkt die R gewoon een hele dikke naked bike, boordevol pure trekkracht. Op de GT zit je juist veel meer onderuit: het hogere stuur staat verder naar achteren, terwijl de forward-control voetsteunen juist een cen- timeter of dertig naar voren zijn gemonteerd. Op de GT zijn deze voetrusten trouwens juist in lengterichting verstelbaar, waarbij wel opviel dat er bij die GT rechts toch een stukje uitlaat- bocht onbeschermd zit op de plek waar bij de R juist de voetrust zit. En gezien de vlekken op de uitlaatpijpen van een aantal GT’s, waren daar bij stilstand al een aantal motorbroeken tegenaan gekomen…Maar terug naar de zit- positie: in zijn geheel zit je op de GT dus verder achterover, met de armen en benen naar voren. Daarmee zit je veel nadrukkelijker op je kont in het iets lagere (750 mm t.o.v. 773 mm op de R) zadel. En dat heeft flinke gevolgen voor de gewichtsverdeling van motor plus bestuurder. Zonder rijder rust bij de nieuwe Rockets precies de helft van het gewicht op het voorwiel en de helft op het achterwiel. Op de R neemt gevoels­ matig de voorwieldruk juist wat toe met een rijder actief aan het sturen, terwijl op de GT juist de achterwieldruk hoger wordt omdat het merendeel van je lichaamsgewicht bovenop het achterwiel zit. Een ingewikkeld verhaal, maar het verschillende rijgedrag van deze twee vrijwel gelijke Rockets is echt opmerkelijk. Beide geven ze wel heel veel vertrouwen en eigenlijk zou ik iedereen met deze kolossen op pad durven te sturen, zeker als je even gewend bent aan de kilo’s. Maar de GT leek op de mooie bergwegen van Tenerife in zijn geheel net wat beter uitgebalanceerd. Hier valt het hele puz- zeltje perfect in elkaar: deze motor eet uit je hand en doet echt helemaal niets verkeerd. Ook niet als je het tempo wat opschroeft, dan blijft de GT zelfs opmerkelijk neutraal rijden. Dat rijgedrag ging daarmee zelfs een beetje tegen mijn gevoel in, want je zou denken dat de R-uit- voering juist de makkelijkst rijdende, neutraal sturende Rocket zou zijn. Ook die muscle bike rijdt echt lekker, maar als het tempo omhoog gaat, vraagt hij ook wat meer ‘muscles’ van zijn bestuurder. Het is net alsof je in het zadel iets meer moet werken en de motor ook wat bewuster in moet sturen. Gewoon iets meer je eigen spierballen tonen op de R, terwijl je op de GT de wereld juist wat relaxter voorbij ziet zoe- ven, zonder dat je minder hard gaat, of hoeft te gaan. De R voelt bij een hoger tempo ook net even iets minder stabiel aan dan de GT, maar dat gevoel lijkt ook te worden veroorzaakt doordat op de R het ABS van het achterwiel bij stevig aanremmen voor een bocht al vrij vlot ingrijpt, wat voelbaar is aan een kloppend rempedaal. Ook bij het insturen lijkt de R kort gehouden te willen worden, voor het beste resultaat, terwijl het ‘gemoedelijke’ karakter van de GT juist voor een relaxed rijgedrag zorgt. Vooraf had ik per- soonlijk absoluut voor de Rocket 3R gekozen, maar na een dagje testrijden werd de Rocket 3GT juist mijn favoriet, terwijl ik me vooraf niets kon voorstellen bij die custom-achtige zit­ positie… Wat zowel de R als de GT beide hebben is een echt goed stuurgedrag en een prima vering. De gekozen geometrie (zie ook het interview met Chief Engineer Stuart Wood) is zeer geslaagd, want het hoge gewicht staat een fijn en zelfs scherp stuurgedrag niet in de weg. Bochten worden verslonden zonder enige moeite, waar­ bij het fenomeen onderstuur beide machines gelukkig helemaal vreemd is. Vaak willen grote logge customs in een bocht heel snel naar buiten lopen en moet je ze dus bewust de hele bocht door blijven sturen, maar dat karakter- trekje is deze nieuwe Rockets vreemd. Chapeau, nooit gedacht dat je ook met dik 300 kilo De dubbel uitklapbare duovoetsteunen zijn ingeklapt onzichtbaar. Alle elektronica brengt een flinke knoppen­ winkel met zich mee. De spiegels zitten op de stuuruiteinden. Het motorblok met de drie uitlaten is wel de chocoladekant van de Triumph Rocket 3. Dubbele LED-koplampen met mooie dagrij- verlichting. Onder de buddy zit een bergvakje met USB-aansluiting voor je telefoon.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3