MotoPlus 23 2019
NIEUWS MOTOPLUS 19 Kawasaki EV-project Kawa nu echt groen RMK E2 Koele Finse kikker En dan nog even dit… Groen speelt bij Kawasaki altijd een grote rol. Op de EICMA werden we voor het eerst verrast door een prototype van een ‘groene’ elektromotor. Een interessant prototype, want middels een patentaanvraag had Kawasaki eerder al een accu-wisselsysteem voor deze machine, formaatje Ninja 400, laten vastleggen. Om dat mogelijk te maken is het frame zo ontworpen dat de volledige linkerzijde geopend kan worden. De elektromotor zit bij het concept onder het accupakket. Voor deze patentaanvraag had Kawasaki ook al een vloeistofgekoelde elektromotor vast laten leggen. Net als bij een verbrandingsmotor, heeft ook een elektromotor een bepaald temperatuurvenster waarin er optimaal gepres- teerd kan worden. Dit is middels vloeistofkoeling bijzonder goed te controleren. En laat dat nou precies zijn waar het Kawasaki-octrooi op gericht is. Hierin is een conventionele motorfiets te zien, met in plaats van een brandstoftank een accupakket. De elektromotor zit, samen met de versnellingsbak, onderaan. Daar waar Kawasaki bij de accu’s kiest voor luchtkoeling, die via een soort ram-air systeem langs het balhoofd loopt, worden de motor en versnellingsbak voorzien van vloeistofkoeling. De hiervoor benodigde radiateur bevindt zich aan de voorzijde. Hoe dat er in de praktijk uitziet, werd op de afgelo- pen EICMA duidelijk. Daar werd, zonder er al te veel aandacht op te vesti- Finland is geen land met een rijke his- torie als motorfabrikant, maar als het aan RMK Vehicle Corporation ligt, komt daar snel verandering in. Met hun elek- trische E2 hebben ze namelijk grootse plannen. Bijzonder opvallend aan het prototype is het naafloze achterwiel. In dat achterwiel is namelijk de 50 kW en 320 Nm sterke elektrische motor in ringvorm verwerkt. De e-motor neemt daarmee ook de remwerking aan de achterzijde op zich. De topsnelheid ligt volgens de Finnen op 160 km/uur en de actieradius op 200 kilometer. Met een extra accu zou dat 300 kilometer moeten zijn. Als laadtijd geeft RMK twee à drie uur op. De Finnen hebben het geheel verpakt in een haast klas- siek ogend jasje met een aluminium brugframe met brede profielbalken. De voorzijde wordt afgeveerd door een conventionele upside-down vork, terwijl de swingarm volgens het Can- tilever-principe centraal op het frame afsteunt. Naar verwachting komt de Finse RMK E2 in de loop van komend jaar op de markt. De basisprijs gaat zo’n 25.000 euro bedragen. De afgelopen jaren doken ze op de EICMA al spora- disch op tussen de nieuwe motorfietsen, elektrisch aangedreven fietsen, meestal van het kaliber ‘uit de kluiten gewassen mountainbike’, maar dit jaar leek het aanbod groter dan ooit tevoren. Naast traditio- nele fietsfabrikanten pakten ook traditionele motor merken als Harley-Davidson, Husqvarna en Ducati uit met een flink aantal elektrische fietsen, waarmee de grenzen tussen elektrische fietsen en motoren meer en meer lijken te vervagen en fabrikanten meer en meer naar compleet andere doelgroepen beginnen te lonken. Niet in een rol als motor fabrikant, maar als mobiliteitsproducent. Dat gaat ongetwijfeld nog interessante kruisbestuivingen opleveren. gen, het EV-project getoond. Goed te zien daaraan was in ieder geval de conventionele ketting-eindaandrijving, met daarvoor een vierversnellings- bak. Een ander opvallend kenmerk is een duimrem op het stuur, die kan worden gebruikt om de terugwinning te beïnvloeden. Betekent dit alles dat Kawasaki in een vergevorderd stadium is met haar EV-project? Om eerlijk te zijn: geen idee. Maar we hopen op de EICMA van 2020 de eerste elektrische Kawa te zien.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3