MotoPlus 23 2019

Slimme upside-down De Britse motorfabrikant Hesketh is zichzelf wederom opnieuw aan het uitvinden. Voor 2020 hebben de Britten namelijk een nieuwe sportmotor aangekondigd, die wordt aangevuurd door een driecilinder compressorblok. Hesketh Motorcycles werd in de jaren ’80 opgericht door Lord Hesketh. De excentrieke Brit wilde met in de Formule 1 opgedane kennis de Britse motor­ industrie weer tot leven wekken. De destijds ontwikkelde 1.000cc-V-twin grossierde echter in problemen en al na 139 stuks werd de productie gestaakt. Na meerdere vergeefse pogingen probeerde Hesketh in 2014 nogmaals terug te komen. Dit keer niet met eigen blokken, maar met een V-twin van S&S, later ook voorzien van een compressor. De laatste modelserie met een 2,1-liter blok was zelfs goed voor 210 pk. Toch zal het niet dit blok zijn dat in de nieuwe machine dienst gaat doen. Van het aangekondigde model is er tot dusver enkel een tekening, maar daaruit blijkt wel dat de Britten een andere weg gaan bewandelen. Het nieuwe blok telt namelijk 1.000 cc longinhoud, verdeeld over drie cilinders. Het in de lengte­ richting ingebouwde blok vertrouwt wel weer op een compres- sor. Het eerste ontwerp toont een sportieve machine met een tophalf en een ranke achterzijde. Verder 17-inch gietwielen, een upside-down voorvork en een bijna liggende, direct op de swingarm afgeveerde achterschokdemper. De Hesketh is daar- bij voorzien van kettingaandrijving en heeft aan de voorzijde radiaal gemonteerde remklauwen. Aangezien er momenteel enkel nog maar een tekening van de nieuwe Hesketh circuleert, hebben we behoorlijke twijfels of de driecilinder ook daadwer- kelijk in 2020 gepresenteerd gaat worden. Maar in dit geval zouden we graag ongelijk hebben! Terwijl Arch Vehicle Limited in 2018 nog hoge ogen gooide met haar zeer futuristische Arc Vector, hangt de vlag er 12 maanden later heel anders bij. Ondanks een door InMotion – dochteronderneming van Jaguar/Land Rover – betaald startkapitaal en aanvullende crowdfundingsactie waarbij ruim een miljoen dollar werd opgehaald, heeft het bedrijf haar faillissement aangevraagd. Wat er precies mis is gegaan met de financiën van het bedrijf, is niet bekendgemaakt. Maar wel is duidelijk dat de elektrisch aangedreven machines, die zo’n 100.000 euro per stuk kosten, voorlopig niet van de band zullen rollen. Zodoende blijft ook onduidelijk of de statements van het jonge bedrijf inderdaad bewaarheid kon- den worden. Arc beloofde namelijk dat haar Vector ook op snelwegtempo een reikwijdte van 190 km zou hebben, gecombineerd met een laadtijd van slechts 30 minuten. Cijfers waar we voorlopig alleen van kunnen dromen in de elektro-branche. Arc trekt de stekker eruit Veringspecialist Öhlins heeft onlangs haar nieuwe NPX upside-down voorvork gepresenteerd, een elektronisch geregelde vork met naar eigen zeggen nóg betere prestaties. De eerste vuurdoop heeft de NPX-voorvork al achter de rug, want hij zit standaard op de 2020-Yamaha YZF-R1M. En daar worden ongetwijfeld heel snel nog meer modellen aan toegevoegd. Het nieuwe ‘Zweedse goud’met Ø 43 mm vorkpoten werkt middels een klein piggyback-reservoir dat is geïntegreerd in het onderste deel van de vorkpoot. Door een interne druk van 0,6 MPa te genereren, reduceert het gas de cavitatie van de vorkolie, die door de onderdruk van de uitgaande demping ver- oorzaakt wordt. Het systeem zorgt daardoor voor een gelijkmatiger dempingskarakter en een ver­ beterde schokabsorptie. Hierdoor wordt ook het gripgevoel aan de voorzijde verbeterd. De circuits voor in- en uitgaande demping zijn volledig gescheiden en worden door de elektronica bestuurd en, naargelang de gekozen dempings- karakteristiek, beïnvloed. Deze nieuwe technologie, die recht- streeks uit de MotoGP afkomstig is, moet bijdragen aan een meer uniforme demping en een betere controle van de vering. Uiteindelijk is het doel uiteraard betere ronde­ tijden neer te zetten. In het onderste deel van de vorkpoot is een klein piggyback-reservoir geïntegreerd. Het geheel is elektro­ nisch geregeld. HESKETH REVIVAL? ANTWOORDEN THEORIE-KENNIS C A C 1 2 3

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3