MotoPlus 22/2019

INTERVIEW MOTOPLUS 85 EINDELIJK WEER BLIJ Het gezicht van Maverick Viñales is een open boek. Meer dan een jaar lang, ongeveer vanaf Barce­ lona 2017 tot Buriram 2018, was hij overduidelijk niet gelukkig. Hij boekte best regelmatig aar­ dige resultaten en behaalde zelfs een paar podiumplaatsen, maar er was geen sprake van dat de Yamaha-coureur het Marc Marquez moeilijk kon maken, zoals de bedoeling was. Hij kwam er niet eens bij in de buurt. Problemen met de grip, vooral aan de achterkant, weerhielden Viñales en zijn teamgenoot Valen­ tino Rossi van de gedroomde successen. Om die problemen het hoofd te bieden, werd gekozen voor een ander motorblok, maar daarmee kwamen beide heren van de regen in de drup. Het ging van kwaad tot erger. Het dieptepunt was de Grand Prix van Oostenrijk vorig jaar, waar de prestaties van de Yamaha-rijders zo ver achterbleven (Viñales stond op de elfde plaats als beste gekwalificeerd) dat het merk bij monde van MotoGP-projectleider Kouji Tsuya publiekelijk excuses aanbood. Viñales was een week eerder al zo boos geworden dat, om hem tegemoet te komen en binnenboord te houden, werd besloten om de samenwerking met crew chief Ramon Forcada op te zeggen. Hij werd vervangen door Esteban Garcia, met wie Viñales in 2013 wereldkampioen Moto3 werd. De overstap van Maverick Viñales naar Yamaha in 2017 leek een sensatie te worden. Hij won de eerste twee races van het jaar en de race in Maleisië, maar al snel kwamen de problemen en de grote roze wolk waarop Viñales zat, verdampte. Pas nu begint de 24-jarige ster weer te stralen. “We begrijpen beter welke weg we moeten hebben.” | Tekst: Natascha Kayser; Foto’s: Gold & Goose | »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3