MotoPlus 22/2019

POWER NAKEDS OCCASION OCC ASION MOTOPLUS 79 TECHNISCHE GEGEVENS (MT-01, type RP121, modeljaar 2005) Tweecilinder V-motor, 1.670 cc, 66 kW (90 pk) bij 4.750 tpm, 150 Nm bij 3.750 tpm, rijklaar gewicht volgetankt* 267 kg, max. belading 194 kg, zithoogte* 810 mm, tank­ inhoud 15 liter, topsnelheid 210 km/uur, acceleratie 0-100 km/uur 3,7 sec, acceleratie in zes* 60-140 km/ uur 7,9 sec, verbruik (secundair) 1 op 17,9, nieuwprijs € 15.999,-. MODELGESCHIEDENIS De MT-01, modelcode RP121, kwam in 2005 op de markt. In 2007 werd deze versie opgevolgd door de RP181 met zes- in plaats van vierzuiger remklauwen, geïntegreerde vloeistofreservoirs voor rem- en koppe- lingsvloeistof en nieuwe spiegels. De MT-01 ‘SP’ (RP184) met Öhlins-vering, goudkleurige wielen, veel chroom en andere opsmuk vormde in 2009 de kroon op deze modelserie. Deze uitvoering was destijds al geen koopje en is dat nu nog steeds niet, mocht je er al een vinden. 2012 was het laatste modeljaar. GOED OMTEWETEN 90 pk uit bijna 1,7 liter cilinderinhoud zette de aan- drijflijn van de MT-01 niet bepaald onder druk. Hiervan zijn dus geen zwakke punten bekend en ook niet te verwachten. Maar ook verder is deze Japanner een solide verschijning. Er zijn eigenlijk alleen enkele op zichzelf staande problemen met de brandstofpomp op warme dagen bekend. Verder zijn er drie terugroep­ acties geweest (linksysteem, spiegels, gasklepsensor) tussen de bouwjaren 2005 en 2008. Even opletten dus en anders kiezen voor een ander bouwjaar en zorgeloos door het leven rijden. Gezien het motorblok eigenlijk onnodig, maar mooi gemaakt: toerenteller met een heel beperkt bereik. Klein is er niets aan de Yamaha MT-01, ook de einddempers niet. Of de sound! Een diep, trommelend basgeluid. YAMAHA MT-01 Het is vandaag de dag moeilijk voor te stellen, maar er was een tijd dat de afkorting ‘MT’ op een Yamaha geen garantie was voor verkoop­ succes. Eerder een aanduiding voor opval­ lende verschijningen, die zich niet zo snel in een hokje lieten drukken. Bij de eerste afstam­ meling met de naam MT-03, een sportieve eencilinder die het midden hield tussen een supermoto, naked bike en design-machine, gold dat zowel tijdens als na zijn actieve car­ rière. Bij de volgende ‘Master of Torque’ lagen de zaken al wat ingewikkelder. ‘Alles of niets’ leek het devies bij Yamaha: een opgefriste 1,7 liter metende V-twin van de Road Star Warrior, een sportief rijwielgedeelte en een bijzonder nette afwerking resulteerden in een even uniek als fascinerend concept. De harten van testrijders sloegen in een stormachtig Kodo-ritme. Kodo? Dat staat in het Japans enerzijds voor hartslag en is anderzijds een zware trommel die al net zo machtig klinkt. En daarmee weet je eigenlijk al waarheen de reis leidde. Soevereine punch bij lage toerentallen voor een vlotte maar zeker geen waaghals-bochtenrit. Voor dat laatste zijn het maximum toerental en het gewicht van deze Japanse tractor de beperkende factoren, alle sportieve intenties ten spijt. En die waren bepaald niet misselijk. Er waren bijvoorbeeld omvangrijke tuning-mogelijkheden af-fabriek en er werd aanvankelijk zelfs aan een heuse Cup-klasse op het circuit gedacht. Grote ambities dus, maar de harde realiteit: de verwachte run op deze ongebruikelijk moedige Japanse machine bleef uit, terwijl van de verschillende tuning- kits vaak alleen de Stage 1-kit, met een set bijzonder goed klinkende Akrapovic-dempers, werd besteld. Een MT-01 Cup is er nooit gekomen. Veel werden er dus niet verkocht. Het perfecte occasionkoopje dus? Helaas niet meer, want gebruikt is de MT-01 inmiddels uitgegroeid tot een echte cultbike. Onder de € 6.500,- vind je eigenlijk niets of met veel geluk een RP121 met heel veel kilometers op de klok. Wie een RP181 met de krachtigere remmen zoekt, moet minimaal € 8.500,- ach­ ter de hand hebben voor een exemplaar met een acceptabele kilometerstand (minder dan 30.000 kilometer). De geliefde Akra-pijpen zijn in de regel aanleiding voor een hogere vraag­ prijs. Veel geld voor een gebruikte motorfiets, maar niet ongebruikelijk voor een in de regel top onderhouden liefhebbersmachine van Japanse origine. vanaf 5.700 euro *MotoPlus-meting

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3