MotoPlus 22/2019
REIZEN THAILAND 52 MOTOPLUS REIZEN Daar moeten we inderdaad heen, zo hadden we met een negenkoppig gezelschap afgelo pen jaar besloten. Jan kent de Thaise contreien al redelijk goed en wordt daarom tot reisleider gebombardeerd. Zeven dagen door het noor den van Thailand is het plan, met als startpunt Chiang Mai, een provinciestad in het noorden van dit Aziatische land. Het Thaise verkeer vereist een zekere dosis relativerend vermogen van de buitenlandse motorrijder. De chaos is aanzienlijk en iedereen zwalkt wat langs elkaar heen om door de lokale files heen te laveren. Hectiek alom, maar toch is het vooral een kwestie van ‘go with the flow’. Je hoort geen claxon of gefoeter van de locals, zolang je je maar een beetje aan hun rijstijl aan past. Het schijnt dat Thailand qua verkeer tot de meest ‘dodelijke landen’ ter wereld behoort, maar het valt eigenlijk allemaal best mee. Wat ook opvalt, de Thaise automobilist is niet bepaald bescheiden qua voertuigkeuze. Met name reuzen-SUV’s, doorgaans van Japanse makelij, bepalen het straatbeeld. Dieseldampen, roet en fijnstof zorgen daarbij voor een alles overheersend geurenpalet boven het wegdek. Honda Super Cubs en allerhande andere kleine scootertjes, niet zelden met een volledig gezin met drie kinderen aan boord, vullen braaf de gaatjes in de files. Waarbij het er alle schijn van heeft dat de scooters op ethanol of kerosine rijden, zoveel snelheid weten ze uit de kleine blokjes te persen. De weinige motorrijders die we tegenkomen betreffen vaak stedelingen die de stadsdrukte ontvluchten om te genieten van de relatieve rust op de kronkelende bergwegen, of het zijn ‘farangs’ zoals wij, toeristen op een gehuurde machine. Weinig verbazingwekkend als je weet dat een motor hier nagenoeg even veel kost als in Europa, terwijl de gemiddelde Thai slechts tussen vier- en vijftienduizend Baht per maand verdient, omgerekend tussen de 100 en 375 euro. Onze eerste dagrit zou oorspronkelijk flirten met de grens met Myanmar (Birma), maar vanwege een vertraagde start kiezen we nu een korter traject van 186 kilometer lang. De route over secundaire en relatief verkeersluwe wegen, voorzien van een voortreffelijke laag asfalt, blijkt een goede keuze. De bochtige weg leidt ons door een zacht glooiend landschap met lage vegetatie en de alomtegenwoordige rode aarde. Boeren telen hier aardbeien, die naar onze normen erg groen worden geoogst. De afgelopen jaren stortte de marktprijs van rijst volledig in, daarom zochten veel boeren hun heil in het verbouwen van deze geïmpor teerde lekkernij. Aan tempelcomplexen geen gebrek in Thailand, hier in Chiang Dao. Een werkelijk prachtige en daarom ook bijna legendarische route in Thailand, de 1148. Een echte... eh... tip.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3