MotoPlus 22/2019

MIDDENKLASSE ADVENTURES VERGELIJKINGSTEST VERGELIJKINGSTEST MOTOPLUS 49 eenvoudiger kan. Hij gaat de hoogwaardige concurrentie in deze test te lijf volgens het motto ‘keep it simple’ en laat zien dat een uit- bundige elektronica niet altijd de oplossing is. Soms is minder immers meer, dat geldt niet alleen voor het gewicht en de cc’s, maar ook voor alle mogelijke hulpsystemen. Bij de Yamaha kun je eigenlijk alleen het ABS com- pleet uitschakelen, indien gewenst. Verder niets. Maar onderweg op de Col du Sommeiller mis je eigenlijk niets aan elektronica. Dat die Yamaha Ténéré 700 in deze offroad- test toch niet de overwinning pakt, komt dan ook enkel door de KTM. Die kost in de geteste uitvoering weliswaar ruim 3 mille meer, maar zit dan ook qua elektronische systemen, dash­ board, vering, prestaties en tankinhoud een klasse hoger. n Maximaal puntenaantal BMW F850GS Honda CRF1000L Africa Twin KTM 790 Adventure R Triumph Tiger 800XCA Yamaha Ténéré 700 Motorkarakteristiek 30 22 25 26 23 24 Handelbaarheid 30 20 19 23 18 26 Afstelling vering 30 22 26 25 17 24 Stabiliteit/stuurgedrag 20 14 17 16 13 15 Remgedrag/ABS-werking 20 17 17 18 16 16 Ergonomie rijder 20 14 16 17 13 17 Gewicht 30 19 19 24 20 26 Uitrusting 10 5 7 10 6 4 Grondspeling 10 7 6 9 3 6 TOTAAL 200 140 152 168 129 158 PLAATS 4 3 1 5 2 Aanvullende beoordeling: offroad

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3