MotoPlus 22/2019
EICMA 2019 34 MOTOPLUS NIEUWS Refererend naar de legendarische Thruxton 500 endurance-race prijkt de naam Thruxton alweer sinds 2003 in de Triumph line-up. De eerste jaren werd de sportieve retro café racer nog aangevuurd door de bekende 865cc staande twin, in 2016 echter kreeg de Thruxton een fikse motorische update in de vorm van het 1200-blok met 270° krukas dat al in verschillende andere ‘modern classics’ dienst deed. Ook kwam er naast de standaard Thruxton een meer high-end R-versie, met onder meer een volledig instelbare Showa upside-down voorvork en eveneens volledig instelbare Öhlins duo-schokdempers achter. En precies deze laatste, die overigens nu RS gaat heten, krijgt als eerste van de 1200-lijn de obligate Euro5-update. Dankzij onder andere 20% minder interne massatraagheid en een hoger maximaal toerental (+500 tpm) geniet het vloeistofgekoelde blok niet alleen een levendiger karakter volgens Triumph, maar groeide het maximum vermogen met 8 pk tot 105 pk. Met 112 newtonmeter is het maximum koppel ongewijzigd, echter wordt dit wel 700 tpm eerder vrijgegeven. Daarnaast zijn ook de drie rijmodi (Sport, Road en Rain) met specifieke instellingen van gasrespons, ABS en tractiecontrole verder gefinetuned. De aanpassingen aan het blok in combinatie met een lichtere accu hebben ook een positieve invloed op het gewicht, waar een behoor- lijke 6 kilo vanaf werd geschaafd. Verder is de nieuwe Thruxton RS uitgerust met onder andere radiale Brembo M50 Monobloc rem klauwen, Metzeler Racetec RR-banden en diverse zwarte accenten (o.a. veren achter schokbrekers, wielen en blokdeksels). De nieuwe Thruxton RS komt er in twee kleuren, zwart en grijs/zilver. Naam: Cees Lengers Leeftijd: 50 jaar Functie: Marketing- & Communicatie-manager Triumph Benelux En, tevreden met jullie nieuwe modellen? “Zeker! Ook voor 2020 hebben we weer een fantastische line-up met de nieuwe Street Triple, Rocket 3, Thruxton RS, Bud Ekins T100/T120 speciale edities en Bobber TFC. En dan volgen binnenkort nog een paar extra modellen.” Welke van die nieuwe modellen gaat komend seizoen voor jullie een speerpunt worden? “De Triumph Street Triple en de nog nader aan te kondigen modellen.” Zou je nog graag een bepaald model in jullie eigen line-up zien dat er nu niet in zit? “Meer motoren in het 500 tot 750 cc-segment. We zijn hier momenteel niet in vertegenwoordigd en zien dat er groei in die markt zit.” Wat zijn jullie verwachtingen voor het motorjaar 2020? “Positief, onder meer dankzij een zeer scherpe prijsstelling van de nieuwe Street Triple-modellen en nog meer nieuwe modellen. Bovendien wordt het ons tweede seizoen in de Moto2, dat draagt bij aan de naamsbekendheid van het merk Triumph Motorcycles.” Zien jullie de groei op de markt de komende tijd doorzetten? “Wij vertrouwen erop dat we profiteren van de groei in de markt door onze nieuwe 2020-modellen.” TRIUMPH THRUXTON RS TRIUMPH OVER 2020
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3