MotoPlus 22/2019

NIEUWS MOTOPLUS 33 SUZUKI OVER 2020 SUZUKI V-STROM 1050/XT MV AGUSTA ROSSO-LIJN MV AGUSTA SUPERVELOCE 800 Naam: Wouter Spanjaart Leeftijd: 30 jaar Functie: PR-manager En, tevreden met jullie nieuwe modellen? “Nou en of! Met een volledig nieuw topmodel van de V-Strom en de nodige wijzigingen aan de andere modellen, kijk ik uit naar het nieuwe seizoen.” Welke van die nieuwe modellen gaat komend seizoen voor jullie een speerpunt worden? “De V-Strom 1050 en de V-Strom 1050XT zijn volledig nieuw, daar heb ik hoge verwachtingen van.” Zou je nog graag een bepaald model in jullie eigen line-up zien dat er nu niet in zit? “Een grote cruiser zou een interes­ sante toevoeging kunnen zijn. Een eencilinder lijkt me persoonlijk ook leuk om in het gamma te hebben.” Wat zijn jullie verwachtingen voor het motorjaar 2020? “Vanaf het moment dat de V-Strom in Nederland werd geïntroduceerd, was hij direct een succes. Het nieuwe model biedt enorm veel nieuwe functies, waar ook vraag naar was vanuit de markt. We verwachten daarom dat we een mooi motorjaar tegemoet gaan.” Zien jullie de groei op de markt de komende tijd doorzetten? “De komst van Euro5 zal zorgen voor wat veranderingen, maar al met al verwachten we weer een positieve markt in 2020. Motorrijden wordt ook voor steeds meer mensen een interessant alternatief voor de auto. Immers: hoe meer drukte op de weg, hoe aantrekkelijker motorrijden wordt.” Suzuki heeft haar grote allroad V-Strom 1000 voor 2020 behoorlijk onder handen genomen. De nieuwe avonturier ademt in zijn nieuwe gedaante DR Big uit al zijn poriën, bovendien gaat de twin vanaf nu als V-Strom 1050 door het leven. Ondanks de naamsverandering is de cilinderinhoud met 1.037 cc overigens identiek aan het huidige model. De aanpassingen aan het blok stonden voornamelijk in het teken van Euro5, desondanks is de V-twin er qua vermogen aardig op vooruitgegaan, hij levert nu 108 pk bij 8.500 toeren. Het maximum koppel is met 100 newtonmeter overigens marginaal lager. Zowel maximum koppel als vermogen worden daarbij later vrijgegeven, wat aangeeft dat het blok in zijn nieuwe trim wat toerengretiger is geworden. De komst van CAN-Bus evenals een IMU plaveide verder de weg voor een keur aan moderne hulpsystemen als bochten-ABS, wheelie-, stoppie-, cruise- en hillstart-control, verschillende rijmodi en een drievoudige, uitschakelbare tractiecontrole. Overigens is het gros van deze systemen enkel aan de meer high-end XT voorbehouden. Die onderscheidt zich ook nog van de stan­ daardversie door onder andere spaakwielen (de basisversie heeft gietwielen), een groter stelbereik van de ruit, LED-knipperlichten, een 12V-aansluiting onder de buddy, middenbok en een in hoogte verstelbare (20 mm) buddy. Beide machines zijn standaard voorzien van Bridgestone A41’s. Ook het dashboard is flink gemoderniseerd en biedt nu onder meer stan­ daard een USB-aansluiting. De nieuwe V-Strom 1050, die rijklaar respectievelijk 236 (standaard) en 247 kilo (XT) weegt, staat vanaf februari in de showroom. De basisversie is er in het zwart, zwart/wit en zwart/grijs, de XT in Champion Yellow No. 2, wit/oranje en zwart. Goed nieuws voor minder ruim bedeelde MV-enthousiasten, de Italianen hebben namelijk een nieuwe ‘instaplijn’ gepresenteerd. De zogenaamde Rosso line-up Tot nog toe was de wonderschone Superveloce 800 er enkel in de exorbitant dure Oro-uitvoering, maar met de komst van een standaard Superveloce 800 komt er nu ook een meer standaardversie voor de kleinere portemonnee. Een flinke update voor Suzuki’s grote allroad, die komend jaar als V-Strom 1050 door het leven gaat. bestaat vooralsnog uit de Brutale 800, Dragster 800 en Turismo Veloce 800.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3