MotoPlus 22/2019
NIEUWS MOTOPLUS 29 KTM 890 DUKE R KTM 390 ADVENTURE Wat doe je als de KTM 790 Duke je niet meer volledig uitdaagt? Dan grijp je naar de nagelnieuwe 890 Duke R, die volgens KTM iets inlevert op dagelijks gebruiksge- mak maar dat compenseert met nóg sportievere genen! De 790 Duke mag dan al als een behoorlijk levendig beestje te boek staan, volgens KTM kan het qua sporti- viteit nog wel een tandje meer. En dus staat komend jaar naast de 790 Duke ook de 890 Duke R in de showroom. Door zowel een grotere boring als slag is de cilinderinhoud van de paralleltwin met 285° krukas gegroeid van 799 naar 890 cc, waaruit flink meer vermogen en koppel wordt gehaald. De 890 is namelijk goed voor maximaal 121 pk bij 9.250 toeren (+16 pk) en 99 newtonmeter koppel bij 7.750 tpm (+12 Nm). En dit dan tegenover een drie kilo lager drooggewicht van 166 kilo. Cijfers die op papier een levendig beestje beloven. Net als de 790 beschikt de 890R over volledig instelbare WP-vering, qua remmen heeft de 890 met Brembo Stylema-remklauwen de neus evenwel voor, het is zelfs dezelfde reminstallatie als die van de 1290 Super Duke (die je hier ook ziet). Dankzij een Hij hing al een tijdje in de lucht, maar op de EICMA is hij nu officieel gepresenteerd: de KTM 390 Adventure. Motorisch misschien enigszins bescheiden, qua uitrusting zeker niet. Het gaat druk worden in het ‘instap adventure’-segment. Met de BMW G310GS, Kawasaki Versys-X 300 en Suzuki V-Strom 250 viel er al prima te kie- zen, maar nu is er dus een nieuwe kaper op de kust in de vorm van de KTM 390 Adventure. Optisch is het bijna een kopietje van zijn grote broers, technisch wortelt de nieuweling natuur- lijk sterk in het bekende 390-platform. In het vooronder ligt een 373cc eencilinderblok, en dat is zo’n beetje een-op-een overgenomen. Ook in Adventure-trim levert het blok weer maximaal 44 pk (bij 9.000 toeren) en 37 newton meter koppel bij 7.000 tpm. En dat zijn prima waarden voor in het terrein, zeker in combi- natie met het relatief lage rijklaar gewicht van 172 kilo (wat overigens significant meer is dan de 149 kilo die de 390 Duke in de weegschaal legt). Rijwieltechnisch vertrouwt de 390 op een stalen vakwerkframe, met aan de voorzijde een Meer gebruiksgemak en nóg sportievere genen. De 890 Duke R is meer dan een update van de 790 Duke te noemen. aangepast frame en subframe valt de (iets hogere) zitpositie in directe vergelijking met de 790 wat actiever uit. De 890 kan verder, net als de 790 trouwens, bogen op een uitgebreid vangnet aan elektronische hulpmiddelen. Onder meer bochten-ABS, drie rijmodi en hellingshoekafhanke- lijke tractiecontrole (drie standen met Track-modus) behoren tot de standaarduitrusting. De nieuwe 890 Duke R is er enkel in het wit, de prijs is nog niet bekend. zien van Continental TKC70’s. Standaard is de nieuwe 390 Adventure, die leverbaar wordt in het oranje en wit, uitgerust met onder meer een uitschakelbaar ABS en tractiecontrole. volledig instelbare, Ø 43 mmWP-XPLOR voor- vork en achter eenWP-XPLOR schokdemper waarvan uitgaande demping en veervoorspan- ning instelbaar zijn. De veerwegen bedragen respectievelijk 170/177 mm (voor/achter). De zithoogte van de 390 Adventure, met een 14,5- liter tank, bedraagt een heel volwassen 855 mm, de grondspeling is met 200 mm ook behoorlijk ruim. De machine rolt op een 19-inch voorwiel en 17-inch achterwiel, die standaard zijn voor- Instappers met een avontuurlijke inborst kunnen zich dankzij de 390 Adventure ook op een KTM uitleven.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3