MotoPlus 22/2019

EICMA 2019 22 MOTOPLUS NIEUWS De tijd dat de superbike-goe- gemeente zich iedere twee jaar op een fikse update mocht ver- heugen, ligt al lang achter ons. De Honda Fireblade doorbreekt die trend echter. Voor 2017 werd hij al flink vernieuwd, voor 2020 andermaal. En dan hebben we het niet over een kleine update. De superbike, die nu luistert naar de naam CBR1000RR-R, ging echt helemaal op de schop. Te beginnen met het blok, waar­ van geen schroef onaangeroerd bleef. Zelfs de van de RC213V-S overgenomen boring maal slag-verhouding is met 81,0 x 48,5 mm radicaal anders dan die van het actuele model (was 76,0 x 55,0 mm). HRC was nauw betrokken bij de ontwikkeling van het blok en dat zie je wel terug in de high-end techniek die er is gebruikt. Zo is de vier- in-lijn onder meer uitgerust met titanium drijfstangen, gesmede aluminium zuigers en worden de kleppen nu niet meer bediend door klepstoters maar door klep­ slepers. Allemaal leuk en aardig, maar waar het om draait is het volgende: 160 kW (217,6 pk) bij 14.500 tpm en een maximum koppel van 113 Nm bij 12.500 tpm – kijk lieve mensen, daar kun je mee thuiskomen. Om al dat geweld in goede banen te leiden is de rijklaar 202 kilo wegende Fireblade uitgerust met een nieuwe 6-assige IMU (was 5-assig) en onder meer een negenvoudige tractiecontrole, wheelie-controle, elektronische stuurdemper, instelbare motor- rem en launch control. Ook het rijwielgedeelte is aan­ gepakt, frame en swingarm zijn onder meer nieuw, met een flink langere wielbasis (1.453 mm) tot gevolg. De hele geometrie is nu wat meer op stabiliteit gericht, getuige een licht vlak­ kere balhoofdhoek en langere naloop. De vierzuiger Nissin- remklauwen voor happen nu in grotere Ø 330 mm schijven, terwijl er achter een bredere band op ligt, een 200/55ZR17 exemplaar om precies te zijn. Naast de standaard RR-R versie komt de nieuwe Blade er ook weer in een SP-uitvoering met onder meer een elektronisch instelbaar Öhlins-veringsysteem, Brembo Stylema-remklauwen en een additionele Sport- en Track-modus. Twee jaar na zijn lancering mag Honda’s sym- pathieke ‘bobber’ CMX500 Rebel zich op een kleine update verheugen. Die stond voorname- lijk in het teken van een motorische Euro5-kuur, maar Honda nam de gelegenheid te baat om ook wat andere kleine plooitjes glad te strijken. De Euro5-horde is met name geslecht dankzij aanpassingen aan het uitlaatsysteem en geop- timaliseerde mappings, onder de streep is de nieuwe Rebel goed voor 46,3 pk bij 8.500 toe- ren en 43,3 newtonmeter koppel. Bovendien is het blok vanaf komend jaar uitgerust met een bekrachtigde anti-hop (remkoppelbegrenzer) koppeling. Alle verlichting is nu van het LED- type, ook de richtingaanwijzers, en een ander nieuw kleinood dat door velen met gejuich zal worden ontvangen, betreft de komst van een versnellingsindicator. Ook rijwieltechnisch is er HONDA CMX500 REBEL wat te melden, zowel de voorvork als achter­ schokbrekers kregen aangepaste veren, en ook de dempingskarakteristiek is verder geoptimali- seerd, aldus Honda. Standaard is de Rebel al gezegend met een lek- ker onderscheidend smoeltje, maar voor wie er nóg meer een eigen touch aan wil geven is er een uitgebreid aanbod aan accessoires beschik- baar. De nieuwe Rebel komt er in vier kleur- stellingen; de zwarte, metallic grijze en rode uitvoeringen kennen we al, nieuw is echter de prachtige matblauwe versie. HONDA CBR1000RR-R FIREBLADE/SP

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3