MotoPlus 22/2019

NIEUWS MOTOPLUS 21 Harley-Davidson waagt zich op nieuw terrein en heeft op de EICMA haar Streetfighter Bronx gepresenteerd, die op het oog volledig breekt met de traditionele Harley-waarden. Begin 2019 ontvouwde H-D haar toekomstplannen, waarin onder meer een uitbreiding in merk-vreemde segmenten een grote rol speelde. Met de LiveWire hebben de Amerika- nen ondertussen al hun eerste seriematige elektromotor in het gamma. Op de EICMA werd de revo- lutie dus voortgezet met deze Bronx. Een echte Streetfighter, die eind 2020 te koop zal zijn. Optisch leunt de motor dicht aan tegen het conceptmodel dat begin 2019 al werd onthuld. Als krachtbron koos Harley voor een V-twin, maar wel een uit de nieuwe Revolution Max-familie, die naar verluidt een veel hoog- toeriger karakter heeft dan de huidige twins. Het blok vormt daarbij een dragend deel van de constructie. Exacte specificaties heeft Harley nog niet bekend­ gemaakt, wat we wel weten is dat de cilinderinhoud 975 cc bedraagt, waaruit meer dan 115 pk en 95 Nm koppel wordt gegenereerd. Hoeveel meer, blijft nog even geheim. De rem- men van de Bronx zijn afkom- stig van Brembo, de banden van Michelin en de upside-down voorvork schijnt volledig instel- baar te zijn. De aanwezigheid van flink wat knoppen op het stuur doet ook een uitgebreide elektronica-winkel vermoeden. HARLEY-DAVIDSON OVER 2020 HARLEY-DAVIDSON BRONX Naam: Tim Koedijk Leeftijd: 32 jaar Functie: Marketing manager Harley-Davidson Benelux En, tevreden met jullie nieuwe modellen? “Absoluut, dit jaar is een mijlpijl voor Harley-Davidson met de intro- ductie van onze eerste elektrische motorfiets: de LiveWire. Rijden op de LiveWire is een unieke erva- ring en ik denk dat we er met het design van de motorfiets in zijn geslaagd de iconische uitstraling van Harley-Davidson te behouden. Daarnaast hebben we met de nieuwe Low Rider S met een vet Milwaukee-Eight 114-motorblok wederom een indrukwekkende aanvulling op ons Softail-platform gepresenteerd.” Welke van die nieuwe modellen gaat komend seizoen voor jullie een speerpunt worden? “Elk nieuw model zal op zijn eigen manier een speerpunt worden. Met de Low Rider S focussen we ons op rijders die op zoek zijn naar een krachtige en wendbare motorfiets, met een rauwe stijl en uitstraling. De LiveWire is een belangrijke expo- nent van de verschillende wegen die wij de komende jaren met Harley-Davidson zullen inslaan. Zo is de LiveWire niet alleen de eerste in een reeks elektrische voertuigen, maar gaan we ook nieuwe motor­ fietsen lanceren in diverse andere segmenten.” Zou je nog graag een bepaald model in jullie eigen line-up zien dat er nu niet in zit? “We hebben al een aantal keer een tipje van de sluier opgelicht met betrekking tot toekomstige model- len. Ik denk dat we in de toekomst elke motorliefhebber kunnen bedie- nen. Ik kijk persoonlijk erg uit naar de introductie van onze allroad- en naked-modellen.” Wat zijn jullie verwachtingen voor het motorjaar 2020? “Die zijn hooggespannen – en deze woordkeuze mag je best zien als een subtiele verwijzing naar onze nieuwe LiveWire. Naast de ervaring van elek- trisch motorrijden, moeten mensen ook vooral het unieke gevoel van Harley-Davidson blijven beleven. We hebben wederom een aantal mooie evenementen op de planning staan en daarnaast blijven testritten voor ons een grote focus.” Zien jullie de groei op de markt de komende tijd doorzetten? “Zowel de motormarkt als het aantal motorrijders groeide de afgelopen jaren gestaag en ik denk dat deze groei de komende tijd doorzet. Natuurlijk is de economie gunstig en zijn mensen door de fileproble- matiek gedwongen op zoek te gaan naar alternatieve vervoermiddelen. Maar daarnaast denk ik dat onze hec- tische maatschappij eraan bijdraagt dat mensen op zoek gaan naar meer vrijheid en rust. En motorrijden biedt de perfecte afleiding.” Officieel verkeren beide Harley-Davidsons nog in de conceptfase. Gezien hun productierijpheid verwachten wij echter niet veel veranderingen meer.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3