212019

SPORT MOTOPLUS 93 MOTO2: MARQUEZ MOET WACHTEN Dat de ene week de andere niet is, merkte Luca Marini in Australië. Een week nadat hij in Motegi voor Tom Lüthi en rookie Jorge Martin heel knap zijn tweede race op rij had weten te winnen, wer- den hij en Marco Bezzecchi in Phillip Island al in de eerste ronde van hun motorfiets gekegeld door Iker Lecuona. Het kwam de aanstaande MotoGP-coureur op een ‘long lap penalty’ te staan. Desondanks werd hij nog zevende. Of Marini in Australië Brad Binder partij had kunnen bieden, was echter de vraag. De Phillip Island-specialist – Binder won ook vorig jaar – reed samen met teamgenoot Jorge Martin weg bij de achtervolgende Lüthi, op weg naar zijn derde seizoenszege. Lüthi zette als tweede man in het WK-klassement leider Alex Marquez (foto) verder onder druk. De worstelende WK-leider was in Motegi al niet verder gekomen dan de zevende plaats. Op Phillip Island kwam de Spanjaard met een achtste plaats ook niet in het stuk voor. Lüthi verkleinde zijn achterstand tot 27 punten. Bo Bendsneyder kwam in Japan een paar seconden tekort om een puntje te pakken. Die vijftiende plaats kwam er na een goede inhaalrace wel in Australië. Teamgenoot Jesko Raffin deed het op de NTS nog beter met een dertiende plaats. Met een overwinning je wereldtitel pakken – mooier kan het niet. Dat is wat Lorenzo Dalla Porta deed in Australië. Een week eerder had de Grand Prix van Japan al niet beter voor hem kun- nen verlopen. Ondanks een defecte quickshifter in de warm-up en een zeer voorzichtige ope- ning waarin de Italiaan terugviel naar de negende plaats, bleef Dalla Porta ijzig koel. Halverwege een schitterende race meldde hij zich aan kop en won pas zijn tweede race van het jaar. Maar het bleef niet bij die overwinning, want zijn grootste concur- renten Aron Canet en Tony Arbolino gingen allebei onderuit. Albert Arenas werd met een sterke laat- ste ronde tweede voor Celestino Vietti. THE FIREBALL BROTHERS RIDE AGAIN! In de Japanse Grand Prix van 1995 zorgden ‘the Fireball Brothers’ Nobuatsu, Takuma en Haruchika Aoki voor een unicum door in Suzuka alle drie in verschillende klassen op het podium te finishen. Haru won de 125 cc-race, op weg naar zijn eerste wereldtitel voor het team van Arie Molenaar. Voor datzelfde team pakte Nobu in de kwartliterklasse de tweede plaats, terwijl Takuma op een 500 V-twin zijn eerste podium veroverde achter Daryl Beattie en Mick Doohan. In 1998 raakte de nu 45-jarige Takuma verlamd na een crash. Zijn beperkin- gen weerhielden de middelste van de drie broers er niet van om zich op snelheid voort te bewegen op vier wielen, zoals tijdens de Dakar Rally van 2009. In Motegi reed Takuma op een Honda RC213V-S met speciale handschakeling een demoronde. Zijn optreden, begeleid door Haru op een Fireblade en Nobu op een Suzuki GSX-RR-MotoGP-machine, was ook bedoeld om de aandacht te vestigen op het Side Stand Pro- ject, dat in Japan rijders met een beperking wil herintroduceren met de motor. Ook werkt Takuma met Honda samen bij de ontwikkeling van aangepaste auto’s. (Foto: Satoshi Endo) MOTO3: DALLA PORTA IN STIJL

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3