212019
SPORT PITSTOP 92 MOTOPLUS SPORT ZARCO IS (TIJDELIJK) TERUG! “Na de crash in Assen (Nakagami werd onderuit gereden door Valentino Rossi, red.) had ik last van mijn rechter schouder. Pas in Aragon heb ik dat verteld aan Lucio (Cecchinello)”, verraste Nakagami niet alleen zijn teambaas. “De laatste drie races was het al lastig om te finishen en om de machine vast te houden.”Nakagami hoopt weer fit te zijn voor de eerste test van 2020. Omdat HRC-testrijder Stefan Bradl volgens HRC te druk was, stelde Cecchi- nello de bij KTM op een zijspoor gezette Johann Zarco voor. Honda gaf akkoord. Met het accepteren van zijn invalbeurt lijkt Zarco ook zijn kansen op een job als Yamaha-testrijder op het tweede plan te zetten. “Ik wil graag het slechte gevoel van dit jaar wegspoelen”, legde een stralende Zarco op donderdag uit. “Ik had twee goede seizoenen in de MotoGP, dit jaar was het erg moeilijk. Ik dacht dat ik klaar was, maar toen belde Lucio met deze kans en die grijp ik met beide handen. Het worden misschien wel mijn laatste races. Ik nam een groot risico door mijn contract (met KTM) in te leveren, maar ik merkte thuis dat ik wil racen.” Een natte en droge training op vrijdag en regen en harde wind op zaterdag zorgden ervoor dat Zarco geen makkelijk aanlooptraject had naar de wedstrijd. De tweevoudige Moto2-wereldkampioen kwalificeerde zich vóór alle KTM-rijders als veertiende en finishte in de race als der- tiende. Zarco weigerde het hele weekend de 2018-Honda RC213V te vergelijken met de KTM RC16. “De race was geweldig”, vond Zarco. “Na de start was ik in gevecht met een groep – ik haalde in en ik werd ingehaald. Het grappige was dat ik het grootste deel van de wedstrijd met Pol (Espargaró, voormalig KTM-teamgenoot, red.) in gevecht was. Steeds als ik dacht dat we bij de groep voor ons konden aan- sluiten, viel hij me aan en verloren we tijd. Maar hij reed een hele sterke laatste ronde en kwam beter uit de laatste bocht dan ik. Een dertiende plaats is oké.” Takaaki Nakagami krijgt volgend jaar de beschikking over 2019-machines. Met zijn nieuwe contract op zak finishte Nakagami in Motegi buiten de punten als zestiende. Zijn thuisrace was zijn laatste optreden van 2019. STRAF VOOR SUZUKI Brad Binder wordt de opvolger van Johann Zarco binnen het KTM-fabrieksteam. Rookie Binder zou oorspronkelijk gestald worden in Hervé Poncharal’s Tech3 KTM-team; zijn plek daar wordt nu ingeno- men door de pas 19-jarige Iker Lecuona. De Spanjaard, die in 2016 al debuteerde in de Moto2-klasse en momenteel onder meer dankzij een derde plaats in Thailand twaalfde staat in de Moto2-tussen- stand, zou aanvankelijk volgend jaar in Aki Ajo’s Moto2-team starten. Tech3 KTM-rijder Miguel Oliveira toonde zich niet heel happy met KTM’s besluitvorming omtrent de ‘shuffle’ van zijn voormalige Moto2- teamgenoot Binder. De Portugees zei dat er niet met hem gecommuniceerd was over een plek in het fabrieksteam. “Maar ik accepteer het”, zei Oliveira met zichtbare tegenzin. “Het zou logisch zijn als ik gevraagd was. In Misano werd me gevraagd of ik het oké vond als Mika Kallio volgend jaar en ook de rest van dit seizoen in het fabrieksteam zou rijden. Daar had ik geen probleem mee, maar toen de situatie veranderde, leek het alsof ik de plek niet waard ben.”Volgens teambaas Poncharal had Oliveira eerder aangegeven liever bij Tech3 te blijven als hij daar over hetzelfde materiaal zou beschikken als het fabrieksteam. “KTM zou niets doen om Miguel’s carrière te schaden”, aldus de Fransman. BRAD BINDER NAAST POL ESPARGARÓ Met gepaste trots meldde Suzuki dat test rijder Sylvain Guintoli in Motegi al 2020-spul- len aan het testen was. De Fransman reed op vrijdag in de achterhoede, maar was zeer tevreden over de noviteiten, meldde hij ook in het officiële persbericht na dag 1. De stewards onder leiding van Freddie Spencer wezen het Suzuki-management er vervol- gens op dat testen van niet-gehomologeerd nieuw materiaal niet toegestaan is voor teams zonder ‘concessions’. Teammanager Davide Brivio had het over ‘een misverstand’ bij de interpretatie van de reglementen. Voor de zaterdagochtend moesten de monteurs op stel en sprong een 2019-blok inbouwen. Ook Tito Rabat kreeg de stewards op zijn dak. De Spanjaard gebruikte in Japan zijn achtste blok, terwijl hij maximaal zeven blokken mag gebruiken. De sanctie voor zo’n ‘vergrijp’ is een start vanuit de pitlane, vijf seconden nadat iedereen is vertrokken. Rabat liet de Japanse Grand Prix echter schieten nadat hij op zaterdagochtend besloot te stoppen vanwege een probleem met de bloeddoor stroming in zijn arm.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3