212019
SPORT MOTOPLUS 91 UITSLAGEN GP WEGRACE PHILLIP ISLAND, AUSTRALIË Moto3 1 Lorenzo Dalla Porta (I), Honda 2 Marcos Ramirez (E), Honda 3 Albert Arenas (E), KTM 4 Tatsuki Suzuki (J), Honda 5 John McPhee (GB), Honda 6 Darryn Binder (RSA), KTM 7 Ayumu Sasaki (J), Honda 8 Tom Booth-Amos (GB), KTM 9 Tony Arbolino (I), Honda 10 Stefano Nepa (I), KTM 11 Dennis Foggia (I), KTM 12 Romano Fenati (I), Honda 13 Alonso Lopez (E), Honda 14 Ai Ogura (J), Honda 15 Jakub Kornfeil (CZ), KTM WK Tussenstand 1 Lorenzo Dalla Porta, 254 punten 2 Aron Canet, 182 punten 3 Tony Arbolino, 168 punten Moto2 1 Brad Binder (RSA), KTM 2 Jorge Martin (E), KTM 3 Thomas Lüthi (CH), Kalex 4 Jorge Navarro (E), Speed Up 5 Lorenzo Baldassarri (I), Kalex 6 Remy Gardner (AUS), Kalex 7 Iker Lecuona (E), KTM 8 Alex Marquez (E), Kalex 9 Stefano Manzi (I), MV Agusta 10 Tetsuta Nagashima (J), Kalex 11 Marcel Schrötter (D), Kalex 12 Nicolo Bulega (I), Kalex 13 Jesko Raffin (CH), NTS 14 Fabio Di Giannantonio (I), Speed Up 15 Bo Bendsneyder (NL), NTS WK Tussenstand 1 Alex Marquez, 242 punten 2 Thomas Lüthi, 214 punten 3 Brad Binder, 209 punten MotoGP 1 Marc Marquez (E), Honda 2 Cal Crutchlow (GB), Honda 3 Jack Miller (AUS), Ducati 4 Francesco Bagnaia (I), Ducati 5 Joan Mir (E), Suzuki 6 Andrea Iannone (I), Aprilia 7 Andrea Dovizioso (I), Ducati 8 Valentino Rossi (I), Yamaha 9 Alex Rins (E), Suzuki 10 Aleix Espargaró (E), Aprilia 11 Franco Morbidelli (I), Yamaha 12 Pol Espargaró (E), KTM 13 Johann Zarco (F), Honda 14 Karel Abraham (CZ), Ducati 15 Hafizh Syahrin (MAL), KTM WK Tussenstand 1 Marc Marquez, 375 punten 2 Andrea Dovizioso, 240 punten 3 Alex Rins, 183 punten heb ik kans op de overwinning’.”Dat Viñales achter hem was gecrasht, had Marquez niet meegekregen. “Maar ook als hij er langs was gekomen, had ik nog een tweede kans gehad. Want in de laatste sector en vooral op het rechte stuk waren wij sneller. Daar konden we onze motor gebruiken.” Met zijn elfde seizoenszege bracht Marquez zijn totaal aan MotoGP-overwinningen op 55, één meer dan Mick Doohan, tot Japan de Honda-coureur met de meeste zeges. Terwijl Marquez’ teamgenoot Jorge Lorenzo trooste loos als zestiende en laatste finishte, zorgde Crutchlow met de wereldkampioen voor Honda’s eerste dubbel sinds de Japanse Grand Prix van 2018. Opmerkelijk, omdat de Brit een aantal races worstelde met zijn machine en bovendien vorig jaar in Phillip Island tijdens de trainingen een zeer gecompliceerde enkel breuk opliep. “Die had het einde van mijn carrière kunnen betekenen”, aldus Crutchlow. “Toen Maverick en Marc langskwamen, wist ik dat hun banden beter waren dan de mijne. De laatste vijf ronden reed ik met een compleet versleten achterband, maar ik zorgde er wel voor dat ik zou finishen.”De crash van vorig jaar had zijn sporen achtergelaten, beaamde Crutchlow, in 2016 winnaar in Phillip Island. “Crashen doet me normaal niet zo veel. Maar deze crash heeft me een jaar achtervolgd. Ik keek er niet echt naar uit om hier te rijden.”De chirurg die Crutchlow vorig jaar opereerde, was in Phillip Island. “Ik heb hem bedankt. Want hij heeft mijn carrière gered.” Het Australische thuispubliek werd getrak teerd op een geweldig optreden van Jack Miller. De slechts als negende gekwalificeerde Miller leek zich niet te kunnen bemoeien om de strijd om de plekken achter de snelste man nen, maar in de slotfase bleek hij zijn harde achterband goed te hebben geconserveerd. “Het feit dat Pecco (Bagnaia) me voorbij kwam, gaf me nog wat extra motivatie”, lachte Miller. De rookie binnen het Pramac Team werkte zich van de vijftiende startplaats naar voren en passeerde vijf ronden voor de finish teammaat Miller. Die had echter de beste laatste ronde en sleurde in zijn slipstream zeven concurren ten mee naar de finish. Het was Miller’s vierde podium van 2019. “Dovi kwam me voorbij bij het aanremmen van de eerste bocht, maar daarna vloog hij er bijna af met een highsider. Toen zag ik dat zijn band helemaal op was. De rest van de ronde heb ik mooi de binnenkantjes aangehouden. Toen ik richting bocht 9 ging, zag ik plotseling allemaal stof. Mijn hartslag ging met een stuk of vijftig slagen omhoog, want ik dacht ‘nu lig ik derde’.”Voor zijn thuis race droeg Miller een speciale outfit. “Ik had de ontwerper een plaatje gestuurd van Ned Kelly, een bankrover en outlaw. Ik kreeg een pak zoals dat van een ridder terug. Ik heb maar gezegd ‘ja, ziet er goed uit’. Dat was het.” Opvallend was in Phillip Island niet alleen de vijfde plaats van rookie Joan Mir, maar vooral het sterke optreden van beide Aprilia’s. In Motegi was Andrea Iannone gecrasht door een technisch mankement en Aleix Espargaró sleepte met pijn en moeite één puntje uit het vuur. Vooral Iannone maakte indruk in Austra lië en voerde zelfs heel even het veld aan. Ondanks een gebrek aan topsnelheid konden Iannone en Espargaró slipstreamend goed meekomen. Iannone finishte als zesde, een evenaring van Aprilia’s beste klassering in de MotoGP. Espargaró rondde de top 10 af. n Danilo Petrucci wist niet wat hij zag op vrijdagmiddag toen Marquez deze actie met een hellingshoek van 70,8 graden alsnog redde. In de kwalificatie ving Marquez een slide in de eerste bocht op. In alle trainingssessies was Viñales de sterkste, in de race was hij de snelste – volgens Marquez. Maar net als in Misano won niet de snelste man.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3