212019
88 MOTOPLUS SPORT SPORT GRANDS PRIX VAN JAPAN EN AUSTRALIË de status van beste Ducati-coureur te ontdoen en het tot halverwege de race duurde voordat hij de sterk openende Franco Morbidelli naar de derde plaats terugverwees, had de Italiaan een sterk eindschot. Om Quartararo de tweede plaats te ontnemen kwam Dovizioso minder dan een halve seconde tekort. Maverick Viñales moest Dovizioso laten gaan, terwijl ruim daar achter Cal Crutchlow op de streep Morbidelli degradeerde tot de zesde plaats, nét voor Alex Rins. Valentino Rossi verloor met nog vier ronden te rijden een elfde plaats door een crash – zijn vierde racecrash, iets wat hem in twintig seizoenen in de belangrijkste klasse nog niet eerder was overkomen. Marquez viel in de uitloopronde stil met een lege tank. In de verkenningsronde had hij iedereen verbaasd door op regenbanden – heel rustig – rond te gaan. “Het was wat bewolkt en daarom reden we de banden in, dat was het doel”, legde hij later uit na zijn tiende sei zoenszege. Op de grid liet hij de regenband vervangen door een medium slick. Daarmee reed Marquez echter harder dan gepland. “Soms is dat goed nieuws, maar ik wist dat ik met het brandstofverbruik wat op de grens zat. Ik probeerde het de hele race te controleren en vloeiend te rijden. Maar anderhalve ronde voor het einde begon het waarschuwingslampje op mijn dashboard te branden en dat betekent normaliter dat ik nog voor drie ronden benzine heb. Ik probeerde dat te controleren en het was genoeg om te winnen.” Met zijn vierde tweede plaats kroonde een weer indrukwekkende Quartararo zichzelf tot ‘rookie of the year’. Zesmaal stond hij dit jaar op het podium, tweemaal vaker dan alle top 3’s in vier seizoenen Moto3 en Moto2 bij elkaar. Bovendien was de 20-jarige Fransman voor de vijfde keer dit jaar de beste Yamaha-coureur. “We hadden (voor het seizoen) een meeting in Maleisië en daar werd gezegd ‘jouw doel is het om rookie of the year te worden, met tussen de vijftig en negentig punten’”, lachte Quarta raro, die na Motegi 163 punten had gescoord. “Ik dacht ‘wow’... Dat zou heel zwaar worden, want er waren hele goede rookies zoals Miguel Oliveira, Pecco (Bagnaia) en (Joan) Mir. En dat ik nu drie wedstrijden voor het einde de ‘rookie’ ben, dat voelt heel goed. Wat we dit jaar hebben gedaan is fantastisch. Nu moeten we nieuwe doelen stellen. Eerlijk gezegd is het puur ‘fun’. We moeten niets, we moeten er alleen voor zorgen dat we het naar onze zin hebben en nog een paar goede resultaten halen.”De tweede plaats in Japan beschreef Quartararo als ‘het maximaal haalbare’. In de slotfase kwam het gevaar van achteren. “Dovi ging als een kogel. De laatste ronde heb ik gepusht alsof het om de overwinning ging.” In zijn 310e start veroverde Dovizioso zijn 100e podium. Ondanks die mijlpaal – slechts tien coureurs gingen hem voor – kampte de Ducati-coureur met gemengde gevoelens. “In het begin was ik niet snel genoeg met nieuwe banden (soft en medium, red.). Toen ze minder werden, werd mijn machine beter en kon ik later remmen. Met het laatste deel van de race ben ik tevreden en ook met mijn rondetijd, maar we moeten ons verbeteren als de banden nieuw zijn. Ik kwam dichter bij Fabio omdat ik te veel risico nam en omdat ik remde als een ‘stupid rider’. Mijn voorwiel stond veel te vaak dwars, maar ik zag dat hij aan het worstelen was en met het remmen kon ik veel goedmaken.” In Phillip Island stelde Dovizioso zijn tweede plaats in het kampioenschap veilig – voor het derde opeenvolgende jaar –, maar met een zevende plaats noteerde de Italiaan wel zijn slechtste resultaat van 2019. “P7 is niet goed, maar ik zat in ieder geval in de groep die vocht In Japan werd Fabio Quartararo gekroond tot ‘rookie of the year’. De 20-jarige Fransman finishte als tweede, maar was een week later minder fortuinlijk in Australië. Het verschil tussen de rijders van het Repsol Honda Team in beeld: terwijl Marquez de Grand Prix van Japan leidt, zit Jorge Lorenzo jammerlijk in de achterhoede. In Australië finishte hij als laatste.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3