212019
MIJN TROTS TON LUKKEZEN EN ZIJN SUZUKI KATANA 78 MOTOPLUS MIJN TROTS “Meer dan dertig jaar heb ik ’m al, deze Katana. In 1987 kocht ik ’m, hij was op dat moment net vijf jaar oud. Ik heb dat altijd een heel speciale motor gevonden, je zag ’m ook bijna niet rijden. Je haatte het model, of je hield ervan, een tussenweg was er niet. Maar juist dat eigenzinnige sprak me aan. Bovendien was de Katana destijds ook echt de top-of-the-bill, hij reed voor die tijd echt goed en was echt snel. De eerste paar jaar heb ik ’m eigenlijk standaard gereden, maar na een jaartje of drie begon het feestje. We hadden op een gegeven moment een groepje van een man of vier, allemaal met een Katana. Dan begint er eentje met een paar andere spiegels en dan gaat de ander dat ook doen. Je steekt elkaar toch een beetje aan en zo val je van het een in het ander. Bij mij begon het met een ander kontje. Dat hebben we trouwens met z’n vieren tege- lijk gedaan. Allemaal hetzelfde kontje besteld en dat er dan in de winter opzetten. De originele achterkant is vrij lang, deze is wat ranker en sportiever, past ook veel beter bij de motor. Tja, en toen was het hek van de dam. Zo kwamen er andere wielen onder, nieuw uitlaatje, en allemaal ander klein spul. Het blok was op een gegeven moment ook wel toe aan een beurt, wel een beetje mijn eigen schuld. Ik had net getankt toen ik op de terugweg achter een Ferrari terecht kwam. Het blok was nog niet goed warm, maar dat gevecht wilde ik natuurlijk wel aangaan. Nou ja, laten we het er maar op houden dat dat de big-end lagers geen goed heeft gedaan. Hij begon steeds meer olie te verbruiken en rare geluiden te maken, moest dus worden gereviseerd. Er zijn nieuwe zuigers in gekomen, de krukas is gereviseerd en er kwamen uiteraard nieuwe lagers in, de hele rambam. Dat kostte een klauw geld, maar het was nog steeds niet je van het. Ik ging er mee naar Donington, maar hij zoop nog meer olie dan daarvoor. Bleek dat Suzuki de eerste overmaat zuigers erin had gezet, maar daar hadden ze geen goede zuigerveren voor. Paar keer nieuwe zuigerveren erin gezet, maar het bleef klote. Opgeboord naar de tweede overmaat en toen ging het welis- waar goed met het olieverbruik, maar op een gegeven moment hield ’ie gewoon op. Dan ga je kijken wat voor mogelijkheden er nog meer zijn, en zo kwam er een blok in van een GSX-R1100. Maar met alleen het blok ben je er natuurlijk niet, er moeten dan ook andere carburateurs op, nieuwe schetsplaten, andere uit- laat, de kabelboom moet worden aangepast en uiteraard wil je K&N filters erop, want dat is lek- ker makkelijk. Dat is dus wel even een werkje. Ondertussen was de motor ook al een paar keer van kleur gewis- seld. Standaard is ’ie grijs, maar dat vond ik wat saai, dus heb ik ’m grijs/bordeauxrood laten spui- ten, dat was ook een bekende Katana-kleurstelling. Vervolgens is ’ie gewoon rood geworden, Een liefde voor het leven, zo mag je de relatie tussen Ton Lukkezen en zijn Suzuki Katana best omschrijven. Sinds 1987 is de ietwat excentrieke Japanner al in zijn bezit, al is er inmiddels wel flink wat aan versleuteld. “Het begon met een ander kontje, en toen was het hek van de dam!” | Tekst: Twan Hulshof; Foto’s: Henny B. Stern | “Juist dat eigenzinnige sprak me aan” »
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3