212019

Sinds 2017: Type RJ27 Na een aantal jaren van relatief kleine updates was de RJ27 weer een compleet nieuwe verschijning: 43mm voorvork en remmen van de R1, tractiecontrole en quickshifter, aluminium brandstoftank, aerodynamisch geüpdatet kuipwerk, LED-koplampen en ABS; 118 pk. Nieuwprijs destijds: € 13.699,- MOTOR vloeistofgekoelde vier-in-lijn, twee boven- liggende ketting-aangedreven nokkenassen en vier kleppen per cilinder, klepbediening via stoterbussen, wet-sump smering, benzine-injectie Ø 41 mm, gere- gelde katalysator, 420 watt dynamo, accu 12 V/9 Ah, mechanisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, O-ring ketting. Boring x slag 67,0 x 42,55 mm Cilinderinhoud 599 cc Compressie 13,1:1 Max. vermogen 93,4 kW (127 pk) bij 14.500 tpm Max. koppel 66 Nm bij 12.000 tpm RIJWIELGEDEELTE aluminium brugframe, upside-down voorvork Ø 41 mm, volledig instelbaar, aluminium swingarm met hevelsysteem en mono­ schokdemper, volledig instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 310 mm, vierzuiger remklauw, enkele schijfrem achter Ø 210 mm, enkelzuiger remklauw. Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 5.50 x 17 Bandenmaat 120/70ZR17; 180/55ZR17 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.380 mm, balhoofdhoek 66,0°, naloop 97 mm, veerweg v/a 120/120 mm, zithoogte* 820 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 190 kg, tankinhoud 17,5 liter. METINGEN Topsnelheid** 270 km/uur Acceleratie 0 – 100 km/uur in 3,3 sec Doortrekken 60 – 100 km/uur in 4,4 sec Verbruik* 1 op 18,2 (secundair) TERUGROEPACTIES 3/1999: olietoevoer van de versnellingsbak 3/2000: jiffy-indicator 11/2006: luchtfilterbevestiging 4/2015: schakelas TECHNISCHE GEGEVENS (Type RJ11, modeljaar 2006) MOTOR Een royale 200 pk/litervermogen in de 600 cc-klasse. Dat was in 1999 een absolute recordwaarde en lang niet iedereen had daarom zijn geld op de duurzaamheid van de extreem hoogtoerige (met gemak meer dan 14.000 tpm) vier-in-lijn gezet. Maar de R6 bleek al snel een toonbeeld van betrouwbaarheid. Een enkeling uit de eerste twee bouwjaren had alleen te kampen met een taaie versnellingsbak. Maar echt ernstige mechanische problemen hebben zich in de ondertussen al bijna twintig jaar durende productieperiode van de R6 nooit voorgedaan. Zij die interesse hebben in een tweedehands R6 en niet belast zijn met nostalgische ambities, doen er goed aan om eens op een R6 vanaf 2006 te stappen. De toen nog kortere slag liet de motor nóg meer toeren draaien (pas vanaf 17.500 tpm in het rode gebied!) en zorgde ook voor iets meer vermogen. Belangrijker dan het modeljaar is echter het aantal vorige eigenaren en hun voorkeur qua rijden. Een koopje dat al vier keer van eigenaar gewisseld is en belast is met een race-verleden, bijbehorende crashgeschiedenis en onderhouds­ achterstand is geen uitzondering en kan de R6-pret snel bederven. Dan kun je beter kiezen voor een goed verzorgd tweedehands exemplaar dat je van de eerste eigenaar koopt. Zeker als het om een 2003-model gaat, de eerste met injectie. RIJWIELGEDEELTE Tijdens zijn lange modelgeschiedenis bleef geen enkel deel van het rij- wielgedeelte onaangetast. Meermaals veranderde Yamaha het complete frame, swingarm, veerelementen en zelfs de maat van het voorwiel (2005). Wat desondanks steeds hetzelfde bleef: zijn extreme en ook competitief zeer geschikte handling. In combinatie met het potente blok maakte het de R6 tot een zeer geliefde machine voor hobbyracers die graag een paar tienden sneller over het circuit wilden sturen – hét nadeel op de tweede­ handsmarkt (zie ook het kopje Motor). Met de regelmatige updates ver­ anderde ook het imago van de R6. Terwijl de eerste generatie, die met zijn radicale look nog een echte circuitgerichte supersporter was, schurkten de daaropvolgende modellen wat meer tegen straatgebruik aan. Vanaf 2006, met de RJ11, liet Yamaha weer zien waar Abraham de mosterd haalt. PRAKTIJK De R6 was en is een supersporter in de puurste zin van het woord, deson- danks verloren de ontwerpers nooit de praktijk uit het oog. Een redelijk vriendelijke zitpositie, overzichtelijk dashboard en een hoge mate van betrouwbaarheid. Dat wat je als motorrijder graag wil, heeft de R6. Je moet alleen niet bang zijn om flink wat toeren te draaien. *MotoPlus-metingen; fabrieksopgave OCC ASION MOTOPLUS 77

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3