212019
72 MOTOPLUS TEST PRODUCTTEST 6 TEXTIELPAKKEN IN EEN 5.000 KM-DUURTEST = standaard; = optioneel beschikbaar; – = niet beschikbaar Protectoren Gewrichten Torso Schouders Ellebogen Knieën Heupen Rug Borst Büse – Held IXS – Rev’it – Rukka Vanucci – De definitie van wanneer een beschermer een protector genoemd mag worden, is ondertussen meer dan twee decennia oud en is in die tijd slechts marginaal veranderd. Desondanks is er al wel veel denkwerk in de ontwikkeling van deze onmisbare delen gestoken. Harde protectoren bestaan bij- voorbeeld nagenoeg niet meer, daarvoor in de plaats zijn protectoren gekomen die gemaakt zijn van een visco-elastisch schuim. Deze werken als het ware als een kreukelzone en vangen de schok op. Iets dat ook in onze laboratoriumtesten naar voren komt. Onder meer de protectoren van de Duitse fabrikant Sas-Tec werken volgens dit principe. Maar ook andere, zoals die van D3O, zijn op hetzelfde concept gebaseerd. Dit zijn de zones die in de door ons geteste pakken voorzien zijn van een gecertificeerde protector. In geval van een val: de protectoren-check Niet alles dat de kwetsbare delen bedekt mag ook echt de naam pro tector dragen. Echte bescherming bieden alleen de gecertificeerde delen. Dit zit er in de door ons geteste pakken. bij de fabrikanten. Een dure aangelegenheid die eigenlijk geen impact mag hebben op de prijs. Want of je nu een instapper of een parade paardje koopt, beide pakken moeten eraan vol- doen. De hoeveelheid aanwezige protectoren beoordelen we uiteraard wel op basis van de prijs. Volgens de MotoPlus-standaard behoren CE-goedgekeurde protectoren op schouder, elleboog en knie tot de standaard. Heb je een pak in de 1.000 euro-klasse, dan moet ook de Level 1-rugprotector tot de basisuitrusting horen. Kies je voor een full-option pak van meer dan 1.500 euro, dan moeten ook borst en heu- pen voorzien zijn van een protector. Het protec- torenpakket van de verschillende deelnemers aan deze test kun je zien in de tabel. Hoe goed de protectoren zijn hebben we aan de ervaringen van onze testredacteuren over- gelaten, maar feit is dat ze allemaal CE-goed gekeurd zijn. We hebben er op onze 5.000 kilo meter lange tocht door Europa voor gekozen geen uitgebreide crash-opstelling te maken. Het is voor ons namelijk belangrijker om het functioneren van de pakken onder praktijk omstandigheden te testen. Blijven we droog tijdens de vele regenbuien? Zorgt de (thermo) binnenvoering voor een behaaglijke tempera- tuur tijdens het oversteken van de met sneeuw bedekte pashoogten? Stremt de windbescher- ming de ventilatiemogelijkheden bijvoorbeeld, tijdens een tocht onder de zinderende medi- terrane zon? En last but not least, hoe goed zijn de vele ritsen en klittenbandsluitingen op de kraag, mouwen, benen, taille en zakken? Al met al is het duidelijk dat de kwaliteit van een pak niet per definitie door de hoogte van zijn prijs bepaald wordt. Ook ruim onder de 1.000 euro zijn er kwalitatief hoogwaardige motorpakken te koop. Aan de andere kant laat onze duurtest ook zien dat de meest gunstig geprijsde combi’s een compleet jaar aan sei- zoenen in slechts tien dagen minder makkelijk verdragen dan de concullega’s die twee keer zo duur zijn. Meer hierover op de volgende pagina’s… »
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3