212019
TEST MOTOPLUS 71 EER IN 10 DAGEN IXS ST PLUS € 749,90 Vanucci OKOVANGO II € 749,98 Het aantal liters aan bagageruimte op een motor lest de ergste dorst niet. Voor iedere weersomstandigheid een setje kleding meenemen, is negen van de tien keer dan ook geen optie. Nee, de gemiddelde motorrijder doet het met één pak dat het liefst aan zo veel mogelijk eisen voldoet. Waterdicht? Op z’n minst. Lekker warm? Ja graag! Koelend? Heel welkom! Veilig? Dat is een must! Het eisenpakket waar het ideale all- round motorpak aan moet voldoen volgens onze testrijders, is in de basis al zeer omvangrijk. Ze moesten er dan ook een 5.000 kilometer lange duurtest door alle klimaatzones mee maken. Van langzaam ontdooiende passages in de Alpen naar bochtenvreten rond het Gardameer onder lente-achtige omstandigheden. Daarna snel wat kilometers maken in de totaal onvoor- spelbare weersomstandigheden van de Apennijnen, om tot slot nog even flink te zweten bij een offroad-rit over het zonovergoten mediterrane eiland Sardinië. Zes leveranciers durven de uitdaging aan en sturen een compleet textiel- pak op als testdeelnemer. En omdat in principe iedere fabrikant een universele slijtvastheid voor zijn pak waarborgt, zien wij dit keer af van een minimum- en maximumprijs. Daarvoor in de plaats werken we met termen als instap, middenklasse en high-end. De prijs is eigenlijk helemaal overbodig als we de pakken puur op hun prestaties beoordelen. Beweert een fabrikant bijvoorbeeld dat het pak waterdicht is, dan mag een flinke bui geen enkel probleem opleveren. Daar verandert een prijs van 500, 1.000 of 2.000 euro niets aan. Hetzelfde geldt voor zaken als ventilatie of isolatie. Bij het hoofdstuk ‘Veiligheid’moet, onafhankelijk van de prijs, een bepaalde basis aanwezig zijn wil het textielpak überhaupt als motorgeschikt aangemerkt worden. Daarover kan, dankzij allerlei normen en homologatie- procedures, geen twijfel meer bestaan »
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3