212019
WARMDRAAIEN MOTOPLUS 7 Dat actuele motornieuws kunnen we soms net niet meer ‘op papier’ meenemen, maar gelukkig hebben we daar anno 2019 natuurlijk onze website, onze Facebook-pagina en Instagram voor. Maandelijks kijken er bijna 60.000 mensen op onze website en gemiddeld bekijken ze dan ongeveer vier website-pagina’s. Wat zorgt voor 2,7 miljoen pageviews per jaar. Ook volgen 40.000 mensen onze Facebook-pagina en hebben al bijna 3.000 mensen onze enkele maanden geleden opgestarte Instagram-pagina gevonden. Social media zijn in de ‘à la minute nieuwsvoorziening’ niet meer weg te denken. Veertig jaar geleden was een klepperende brieven- bus op vrijdagochtend het startsein voor de wekelijkse dosis motornieuws; ik zat net als duizenden andere motorrijders dan te wach- ten op het inmiddels ter ziele gegane weekblad Motor voor een wed- strijdverslag of foto van een nieuw model. Bladen waren toen nog de enige manier om goed geïnfor- meerd te blijven; zelfs de uitslag van een verre Grand Prix las je vrijdagochtend pas... Tegenwoordig hebben bladen als MotoPlus een hele andere functie: nu dienen ze vooral als naslagwerk voor uitgebreide en diepgaande testen, mooie foto’s, opmerkelijke reportages en reisverhalen om bij weg te dromen. Het blad is veel minder een pure ‘nieuws drager’ geworden, maar ligt nu juist bij veel lezers twee weken lang op de salontafel – of op het toi- let – om elke keer weer opnieuw gepakt te worden. En vrijwel iedereen heeft wel zijn favoriete artikelen, maar als het goed is word je in het magazine ook regelmatig verrast door andere verhalen en foto’s. Dat is ook de kracht van een goed magazine. Voor het actuele nieuws hebben we tegenwoor- dig onze website, Facebook en Instagram. Dus toen MotoPlus 20 net klaar was, lazen we online op www.motoplus.nl bijvoorbeeld al dat het Britse Hesketh zichzelf wederom aan het uitvinden was. En dat Moto Morini op de EICMA-motorbeurs – volgende week in Milaan – een nieuwe allroad wil presenteren. In beide gevallen dacht ik: eerst zien, dan geloven! Maar de actualiteit van onze website kwam goed van pas bij de problemen rond de elektrische Harley-Davidson LiveWire. Twee weken geleden meldde Harley dat de productie van hun nieuwe, 34.000 euro kostende elektrische motorfiets was gestopt omdat er een probleem was ontdekt met het opla- den. Dit was voor het Amerikaanse merk – dat ver buiten zijn comfortzone treedt met de LiveWire – natuurlijk een enorme kink in de kabel, maar precies zes dagen later konden ze al bekendmaken dat de productie weer draaide. Het gevonden euvel bleek een geïsoleerd geval te zijn en dus geen ontwikke- lings- of productiefout. Beide nieuwsberichten (het stilleggen én het hervatten van de pro- ductie) waren actueel te lezen op onze website, precies tussen de verschij- ning van MotoPlus 20 en MotoPlus 21 in. Voor onze abonnees is onze website trou- wens ook een soort ‘Motor-Wikipedia’ geworden, aangezien zij gratis kunnen inloggen en op die manier ruim 330 voorgaande uitgaven van 2006 tot heden kunnen inzien. Bovendien is er een unieke zoekmachine gekoppeld aan al die oude uitgaven, zodat je dat enorme digitale archief in een paar tel- len kunt doorzoeken. Met één druk op de knop zie je bijvoorbeeld alles wat er ooit is geschreven over een Yamaha R1, een Fireblade, een BMW GS, een toer- tocht door de Achterhoek of een Shoei-helm. Ook als digitaal naslagwerk is onze website erg belangrijk geworden en hij vormt daarmee een perfecte aanvul- ling op ons prachtige blad! Eric Bulsink, Hoofdredacteur MotoPlus WARMDRAAIEN 21 / 2019 www.motoplus.nl VEERTIG JAAR GELEDEN WAS EEN KLEPPERENDE BRIEVENBUS HET STARTSEIN VOOR DE WEKELIJKSE DOSIS MOTORNIEUWS Ook het motornieuws staat nooit stil, als veertiendaags magazine weten we dat als geen ander. Het vorige nummer was daar weer een mooi voorbeeld van: terwijl de inkt van MotoPlus 20 amper droog was, was er ook alweer het nodige te melden. Tussen de verschijnings data van MotoPlus 20 en MotoPlus 21 was op onze website te lezen over de productiestop van de elektrische Harley LiveWire, en het weer hervatten van die productie een week later. Reageren? Stuur een e-mail naar reageren@motoplus.nl
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3