212019
PORTRET HUGO ECCLES – UNTITLED MOTORCYCLES 64 MOTOPLUS PORTRET een beetje strekken, zijn hoofd iets verdraaien en dan naar opzij. En vervolgens stapt hij naar ach teren, daarna weer naar voren, en na een tijdje zo geschipperd te hebben zet Eccles de koffie op de werkbank neer. Zijn gezichts uitdrukking houdt het midden tussen geamuseerd en gepikeerd, alsof hij net is overvallen door de vraag: ‘Waar wil je eigenlijk heen?’ Een vraag die zowel met betrek king tot de motor als hemzelf kan worden gesteld. En het antwoord is daarbij, hoewel wat zweverig misschien, hetzelfde. “Het doel is om iets dat te laten zijn wat het in wezen ook wil zijn. Maar tege lijkertijd om dat ervan te maken, wat het zou kunnen zijn.” Laten zijn wat iets wil zijn, dat klinkt vrij simpel. Toch brengt het vaak meer problemen met zich mee dan dat het oplos singen aandraagt. Zo ook met dit project. “Alles is anders met deze Zero in vergelijking met de conventionele motoren die ik onder handen heb genomen. Er hoeft geen uitlaatsysteem en inlaattraject op, een koppeling is overbodig, net als een tank. Dat creëert een totaal ander speelveld met betrekking tot constructie en design.”Desondanks moet Eccles zich natuurlijk ook aan enkele traditionele spelregels houden, en kreeg hij ook nog van hogerhand enkele wat meer spe cifieke eisen opgelegd. “Eén van de uitgangspunten was: hoe zou een motorfiets eruitzien wanneer er nooit een verbrandingsmotor had bestaan? Kun je jezelf zoiets überhaupt voorstellen?”, vraagt de designer zich schouderophalend af. “En dan, hoe zou de motor er dan uit moeten zien om een brug te slaan met de komende generaties motorfietsen?” Zijn design wijkt daarom sterk af van de actuele motoren, het ver bindt dat wat is met dat wat zou kunnen zijn. “Met design is het net als met mensen”, is hij van mening, “beide moeten interes sant genoeg zijn om een gesprek op gang te brengen, maar daarna moeten ontwerp en persoon ook voldoende inhoud hebben, om de communicatie op de langere duur levendig en onderhoudend te houden.”Dat maakt het ver schil tussen iets ‘aantrekkelijk’ of ‘best mooi’ vinden, het verschil ook tussen een goed design en gewoon een leuk ontwerp. “Een geslaagd design is kunst noch constructietechniek, een goed design brengt beide samen.” De grootste uitdaging daarin is het vinden van de juiste balans. “Natuurlijk moet het er in de eerste plaats goed uitzien, maar het moet ook goed functioneren. De rijbeleving op een elektrische motor als deze is fundamenteel anders dan op een machine met Wat is en wat zou kunnen zijn: de Zero XP van Untitled Motorcycles verenigt beide ‘staten van zijn’. Unicaten vereisen oog voor detail en ambach telijk handwerk. Urenlang veilde Eccles aan de rem klauwen van de Zero SR/F.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3