212019

PORTRET HUGO ECCLES – UNTITLED MOTORCYCLES 62 MOTOPLUS PORTRET Het moest zo lang mogelijk geheim blijven. En dus lieten ze hem, en ieder ander die ook maar een beetje bij het project was betrokken, een document ondertekenen dat hen tot strikte geheimhouding verplichtte. Nie­ mand mocht lucht krijgen van hetgeen waaraan Hugo Eccles werkte in zijn werkplaats in Hunters Point, niet bepaald een van de meest glamoureuze wij­ ken van San Francisco. Het betrof namelijk een toekomstversie van de motorfiets. Klinkt misschien een beetje theatraal, maar van klein denken is zelfs in onze over­ zichtelijke motorwereld nog nooit iemand groot geworden. Zo zag men dat ook ruim 100 kilometer ten zuiden van Eccles’ werkplaats in Scotts Valley. Daar werkte Zero hard aan de serieproductieversie van een nieuw model, de SR/F, toen de beslissing viel om één van de beschikbare prototypes aan Hugo Eccles van Untitled Motor­ cycles te geven met de opdracht de motorfiets om te bouwen. Dus al vóór de elektrische tweewieler überhaupt op de markt was. En nu knielt Eccles neer achter dat wat hij van het prototype heeft overgelaten. En dat is niet veel: De van oorsprong Britse Hugo Eccles bewandelt met Untitled Motorcycles uit San Francisco heel onconventionele wegen. Het verhaal van een industrieel designer die al heel jong op motoren reed, maar pas heel laat begon met ze te ontwerpen! | Tekst: Michael Orth; Foto’s: Orth, Gargolov, Untitled Motorcycles | ZONDER titel frame, voorvork, swingarm, wie­ len, accupakket en de kleine elek­ tromotor zijn gebleven, de rest is foetsie. Overal aan de restanten van de oorspronkelijke SR/F heeft hij slablonen bevestigd. Probeersels vervaardigd van wit papier en kunststof. Deze maken duidelijk of zijn ideeën ook als tastbare vorm werken. Ontelbare tekeningen zijn daarvoor de revue al gepasseerd en vele eerder gemaakte vormen zijn al zo vaak aangepast en gefinetuned, dat er van het oorspronkelijke idee nog maar weinig over is. “Schetsen en CAD-tekeningen kunnen ont­ zettend bedrieglijk zijn”, vertelt Eccles. “Op een beeldscherm of papier ziet het er fantastisch uit, maar in het echt werkt het gewoon niet altijd. Je krijgt een ander gevoel voor volume, grootte en proporties wanneer je het ook echt uitwerkt. Tastbaar materiaal is pure noodzaak in het proces.”Dat kan overigens van alles zijn. Bij de zwevende achterkant van de Zero SR/F bleek bijvoorbeeld een bezemsteel uit­ komst te bieden. Met tape heeft Eccles deze in steeds een andere positie bevestigd, tot hij eindelijk tevreden was over hoek en posi­ tionering. Pas daarna heeft hij uit kunststof, schuim en stopverf de hoekige, naar achteren taps aflo­ pende achterzijde vervaardigd. Een hand leunt op de achter­ band, in de andere heeft hij een mok oploskoffie. De blik glijdt over de scherpe contouren van zijn creatie, het linkeroog bij tijd en wijle dichtknijpend, de nek »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3