212019

CONCEPT VERGELIJKING MOTOPLUS 45  Series betreft niets meer of minder dan een gelimiteerde oplage van de reguliere F3-S met een andere kleurstelling en wat kleine acces- soires. Daarnaast is de testmachine ook nog extra voorzien van een hogere ruit en een set zijkoffers. De verlichte bedieningsknoppen zijn standaard, en die komen in het donker maar wat goed van pas. De hele bediening van de F3-S is namelijk op z’n zachtst gezegd nogal markant, wat al begint met het starten. Eenmaal op contact moet je namelijk eerst middels de Mode-knop bevestigen dat je wilt starten, anders gebeurt er niets. Middels een andere knop deblokkeer je de elektronische parkeerrem, waarna je met de linkerduim via een schakelflipper de eerste versnelling van de semi-automaat inschakelt. Dan pas gaat het middels een draai aan het reguliere gashendel op weg. In combinatie met onder meer cruise-control, een boordcomputer, achteruitversnel- ling, verschillende rijmodi en de standaard bedieningselementen zitten er kortom nogal wat knopjes op de Can-Am gemetseld. Vol- doende in ieder geval om in het donker qua bediening de weg kwijt te raken, maar dat is dankzij de contourverlichting rond de knoppen gelukkig niet aan de orde. Die luxe heeft de rijder op de Niken GT niet, terwijl die toch ook een behoorlijk rijk aanbod aan knopjes en scha- kelaars tot zijn beschikking heeft, onder meer voor de bediening van dashboard, verschil- lende rijmodi (drie in totaal) en cruise-control. Het is zelfs zo vol op de linker stuurarmatuur dat er onder het dashboard nog haastig plaats gemaakt lijkt voor een wat liefdeloos ogende reset-button en een knopje voor het aanpassen van de (uitschakelbare) tractiecontrole. Daar- entegen is de bediening van alle systemen op de Yamaha wel meer intuïtief dan die op de Can-Am. Daarvan werkt de joystick-bediening op zich wel goed, alleen zijn de menustructuur en instelmogelijkheden niet echt duidelijk. Dit in tegenstelling tot de hufterproof bedie- ning van de MP3. Een Mode-knop voor het bedienen van het LCD-display tussen de grote analoge toerenteller en snelheidsmeter, en een schakelaar voor het vergrendelen van het kantelmechanisme, daarmee is het stuur wel Ook een hele knoppenkermis op de Niken, maar de bediening van alle systemen is in vergelijking met de Can-Am veel intuïtiever. Fraaie constructie die ook nog uitstekend functioneert, de Niken stuurt het meest als een conventionele motor. Markant is wel het understatement van het jaar met betrekking tot de futuristisch, agres­ sief vormgegeven voorzijde van de Niken. Yamaha Niken GT »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3