212019

CONCEPTVERGELIJKING DRIEWIELERS 44 MOTOPLUS CONCEPT VERGELIJKING 12V-aansluiting is deze wat meer toeristisch opgetuigd in vergelijking met de standaardver- sie, maar wel volledig conform het innovatieve Niken-principe. Dat bestaat in de basis uit een parallellogram-linksysteem met een zogeheten Ackermann-geometrie onder het balhoofd. Deze is gekoppeld aan de dubbele KYB-vork­ poten aan beide zijden, waarvan de beide voorste poten geen veerfunctie hebben. Ze bevatten slechts een hoeveelheid olie en geen dempingscartridge, ze vervullen enkel een geleidende functie voor de wielen. Daarnaast zijn ze met een doorsnee van 41 millimeter ook een fractie dunner dan de 43 millimeter metende achterste vorkpoten, die voor de verende werking zorgen en volledig instelbaar zijn. Het betreft trouwens een volledig mecha- nisch systeem, zonder tussenkomst van hydrau- lica of elektronica. Het kantelmechanisme is dus bijvoorbeeld ook niet te vergrendelen, zoals dat op de MP3 wel kan. Een ander verschil met die laatste is trouwens dat de vorkpoten aan de buitenzijde van de wielen zijn geplaatst, en niet zoals bij de MP3 aan de binnenkant. Dit onder meer omwille van de maximale hellingshoek, die een best flinke 45° behelst. Waarom al deze moeite om het gevoel van een gewone motor- fiets te klonen, terwijl je die ‘gewone’motor- fiets ook al in de vorm van de Tracer 900 in je gamma hebt? Omdat het Leaning Multi-Wheel (LMW) principe volgens de Japanners het ultieme antwoord is in de zoektocht naar meer voorwielgrip, meer stabiliteit en uiteindelijk ook meer lol. En dat zonder dat het rijden van hellingshoeken, datgene waar wij motorrijders zo verslaafd aan zijn, het kind van de rekening wordt. Waarvan akte! Drie wielen, drie constructies, drie totaal ver- schillende concepten. Drie, drie, drie, dus kan het ook maar één kant op vandaag, naar het Drielandenpunt te Vaals natuurlijk. Zo houden we het thema een beetje in ere, bovendien kun je in het Limburgse land ook uitstekend bochtjes rijden, twee vliegen in één klap dus. Het land van de zachte g ligt alleen bepaald niet naast de deur, dus gaat het wekkertje extra vroeg. De zon is nog niet eens op wanneer de 1.330cc Rotax driecilinder van de F3-S Special Series Liquid Titanium (echt, zo heet ’ie!) met een duistere brom tot leven komt. Dat Special De keuze is reuze qua knopjes en schake­ laars op de Spyder – en ook in het donker dankzij contourverlichting goed zichtbaar. Een fikse voetrem verdeelt de remkracht over alle drie de wielen, remhendels zoals op de MP3 ontbreken. Ook de Spyder heeft wel degelijk een prak­ tische kant, bijvoorbeeld een groot opberg­ vak voor zijn berijder, en wel in de neus. Can-Am Spyder F3-S

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3