212019

CONCEPT VERGELIJKING MOTOPLUS 43 op papier een auto). De MP3 effende daarmee het pad voor de concurrentie, want in de jaren daarna presenteerden tal van andere fabrikan- ten, waaronder Peugeot, Quadro en Yamaha, soortgelijke concepten. Het bleek een schot in de roos, vele versies passeerden de afgelopen jaren de revue, waaronder een 125cc-, 250cc-, 300cc-, 400cc- en 500cc-uitvoering. De actuele lijn omvat enkel nog een 300cc-, 350cc- en 500cc-versie, zij het in verschillende uitvoerin- gen. De MP3 500 HPE Business ABS ASR, een hele mondvol inderdaad, neemt daarbij van- daag de Italiaanse driewieler-honneurs waar. Deze op een motorscooter geënte driewieler richt zijn pijlen vooral op de praktische kant van het motorrijden. Hoe anders is dat het geval met een van de andere twee hoofdrolspelers van vandaag, de Can-Am Spyder, die exact een jaar na de oer-MP3 het mondiale motortoneel op reed. Zowel optisch, technisch als praktisch bewandelt deze Canadees een volledig eigen weg. Moederbedrijf BRP (Bombardier Recrea- tional Products) heeft tal van recreatieve voer- tuigen in haar portfolio, waaronder sneeuw­ scooters die onder de merknamen Ski-Doo en Lynx worden verkocht. Werp één blik op de Spyder en het kan haast niet anders of het designteam van een van beide merken was ook bij het ontwikkelingstraject van de oorspron- kelijke Spyder Roadster betrokken. Alsof beide ski’s aan de voorzijde voor een paar wielen zijn ingeruild, net als de rupsband achter. Wat uiter- aard wel heel kort door de bocht is, maar het geeft wel aan dat Can-Am geen platgetreden paden betrad, maar een heel eigen richting koos. Ook technisch, waarbij de Spyder zich op één heel belangrijk front onderscheidt van zijn twee tegenstrevers. Aan de voorzijde vertrouwt de Spyder F3-S, zoals hij volledig heet, namelijk op een dubbele A-arm ophanging, zoals je die in de basis ook in Formule 1-auto’s ziet. Zonder kantelmechanisme dus, waardoor de driewieler de bochten ‘statisch’ rondt, en niet ‘dynamisch’ zoals de MP3 en de derde uitdager van van- daag, Yamaha’s Niken GT. Veruit de jongste van het trio, de reguliere Niken maakte namelijk pas halverwege 2018 zijn eerste meters op de openbare weg. Begin dit jaar volgde deze GT-uitvoering. Met onder meer een hogere toerruit, comfort-zadel, een set semi-soft zijkoffers (25 liter), een in de kofferhouder geïntegreerde handgreep voor de passagier, handvatverwarming, middenbok en een extra Opgeruimde commandocentrale, eenvoudig in het gebruik. Enkel de wat lastig te bereiken contactsleutel irriteert soms. Obligaat voor de ‘autohomologatie’, de voet­ rem. Bij gelijktijdige bediening van voetrem en hendels schommelt het drukpunt nerveus. De MP3 is veruit de meest praktische van het trio, onder meer dankzij tal van handige opbergvakjes in het kuipwerk. Piaggio MP3 500 HPE »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3