212019
CONCEPTVERGELIJKING DRIEWIELERS 42 MOTOPLUS CONCEPT VERGELIJKING ‘And now for something completely different!’ luidt de gevleugelde uitspraak die in elke aflevering van Monty Python’s Flying Circus terugkwam. Met betrekking tot het drie- tal dat vandaag in de spotlights staat, zouden de absurdistische Engelsen het in ieder geval volledig bij het rechte eind hebben. Ondanks dat het aanbod aan driewielers het laatste decennium flink is gegroeid, blijft de driewieler nog altijd een beetje een vreemde eend in de bijt. Zelfs het klassieke zijspan is inmiddels tot een soort van exoot verworden, die zie je in verhouding tot de ‘nieuwe lichting’ driewielers echter nog relatief vaak. Die nieuwe lichting kreeg in februari 2006 gestalte met de lance- ring van de eerste MP3 van Piaggio. Natuurlijk was dat niet dé pionier op driewieler-gebied, het al aangestipte zijspan was er al veel lan- Geen fatsoenlijke bochten in Nederland? Zoekt en gij zult vinden, zeker in Zuid-Limburg. De MP3 is op het oog weliswaar de meest ranke van de drie, maar de spoorbreedte van de Italiaan is duidelijk groter dan die van de Yamaha. Geen gezichtsbedrog: de Can-Am staat veruit het breedst op de voorpootjes! ger, net als de bekende trikes, vaak met het luchtgekoelde viercilinder boxerblok van een Volkswagen Kever achterin (de wegvariant dan). De MP3 was zelfs niet de eerste moderne driewieler met kantelmechanisme, die eer valt namelijk te beurt aan de Nederlandse Carver. De Carver One had echter twee wielen achter en eentje voor, waarbij de twee achterwielen niet kantelden maar gewoon rechtop bleven staan in bochten. En precies op dat vlak onder- scheidde de MP3 zich, dankzij een innovatieve parallellogram-voorwielophanging (vier alu- minium draagarmen met tuimelaars en twee fusees) kunnen de beide voorwielen kantelen. Ze reageren kortom gevoelsmatig als één wiel. Het scooterconcept richtte zich vooral op de praktische kant van het motorrijden, wat twee jaar later een flinke extra boost kreeg met de presentatie van de iets bredere LT-variant. Door zijn iets grotere spoorbreedte en de toevoeging van onder meer een voetrem en kenteken- plaatverlichting stond de driewieler wettelijk gezien te boek als auto. Je mocht en mag (mits je je rijbewijs hebt gehaald vóór 19 januari 2013) er ook zonder het A-rijbewijs op rijden, wat de Italiaan zeker voor forensen tot een zeer interessant alternatief voor de auto maakte. Je mocht er namelijk ook mee tussen de files door (pas nadat er door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat een uitzonderingspositie voor de MP3 was gecreëerd overigens, het was immers
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3