212019
32 MOTOPLUS VERGELIJKINGSTEST VERMOGENSMETING 1 TECHNISCHE GEGEVENS Aprilia Tuono V4 1100 Factory BMW S1000R MOTOR Bouwwijze 65° viercilinder V-motor viercilinder lijnmotor Boring x slag 81,0 x 52,3 mm 80,0 x 49,7 mm Cilinderinhoud 1.077 cc 999 cc Compressie 13,0 : 1 12,1 : 1 Injectie 4x Ø 48 mm 4x Ø 48 mm Koppeling natte multiplaat (anti-hop) natte multiplaat (anti-hop) Max. vermogen* 129,0 kW (175 pk) bij 11.000 tpm 121,0 kW (165 pk) bij 11.000 tpm Max. koppel* 121 Nm bij 9.000 tpm 114 Nm bij 9.250 tpm RIJWIELGEDEELTE Frame aluminium brugframe aluminium brugframe Voorvork upside-down, Ø 43 mm upside-down, Ø 46 mm Stuurdemper elektronisch hydraulisch Remmen v/a Ø 330/220 mm Ø 320/220 mm Hulpsystemen ABS, tractiecontrole ABS, tractiecontrole Wielen 3.50 x 17; 6.00 x 17 3.50 x 17; 6.00 x 17 Banden 120/70 ZR17; 200/55 ZR17 120/70 ZR17; 190/55 ZR17 Banden in test Metzeler M7 RR Metzeler M7 RR MATEN EN GEWICHTEN Wielbasis 1.450 mm 1.439 mm Balhoofdhoek 63,0° 65,2° Naloop 100 mm 99 mm Veerweg v/a 120/130 mm 120/120 mm Zithoogte 1 845 mm 820 mm Rijklaar gewicht volgetankt 1 216 kg 207 kg Laadvermogen 1 185 kg 200 kg Tankinhoud 18,5 liter 17,5 liter Onderhoudsinterval 10.000 km 10.000 km Prijs NL € 21.275,- € 16.550,- Prijs B € 19.095,- € 14.500,- Prijs testmotor € 21.275,- € 20.430, 2 MOTOPLUS-METINGEN Topsnelheid* 260 km/uur 255 km/uur Acceleratie 0-100 km/uur 3,2 sec 3,3 sec 0-140 km/uur 4,7 sec 4,9 sec 0-200 km/uur 8,1 sec 8,3 sec Acceleratie in 6e versnelling 60-100 km/uur 3,1 sec 2,9 sec 100-140 km/uur 2,8 sec 3,0 sec 140-180 km/uur 2,8 sec 3,0 sec Benzineverbruik Nordschleife 1 op 9,2 1 op 10,5 Actieradius Nordschleife 170 km 182 km Gezien het haast perfect lineaire verloop van de Aprilia-kromme lijkt de vraag gerechtvaardigd of de 1.077cc V4 in Tuono-trim ook niet de betere RSV4-aandrijving is. Om de eenvoudige reden dat het blok in de dagelijkse praktijk dan langzamer hoeft te zijn. Ook de vier-in-lijn van de BMW ver- dient lof. Gemeten naar litervolume is de BMW sterker dan de Aprilia, en gemeten in absolute waarden komt de Duitser heel dicht in de buurt van de Italiaan, zo dicht dat de verschillen in de praktijk niet relevant zijn. Beide motoren zetten het krukas-koppel middels korte overbrengingen om in vette trekkracht aan het achterwiel. Precies goed voor de dagelijkse pretritjes waar ze in eerste instantie voor bedoeld zijn. Voor echte ritten op topsnelheid zijn superbikes, ongeacht het par- cours, nog steeds de betere keuze. 1 Vermogen aan de krukas. Metingen op een Dynojet 250-testbank, gecorrigeerd volgens EC 95/1, maximaal mogelijke afwijking +/-5%. *Fabrieksopgave; 1 MotoPlus-metingen; 2 incl. Sport-pakket bestaande uit Rijmodus Pro, ABS Pro, quickshifter en cruise control; Dynamic-pakket bestaande uit DDC, handvatverwarming, LED-knipperlichten en HP-smeedwielen De Metzeler Sportec M7 RR bewees zich weer eens als een prima allrounder die veel vertrouwen geeft in elk temperatuurbereik. 0 20 40 60 80 100 120 140 160 180 200 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 40 60 80 100 120 140 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 Aprilia Tuono V4 1100 Factory 129,4 kW (176 pk) bij 11.800 tpm 120 Nm bij 9.200 tpm BMW S1000R 123,7 kW (168 pk) bij 11.000 tpm 117 Nm bij 9.400 tpm Vermogen in kW/pk Motortoerental x 1.000 tpm Motortoerental x 1.000 tpm Koppel in Nm
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3