212019

TWEE POWER NAKEDS OP DE NORDSCHLEIFE VERGELIJKINGSTEST VERGELIJKINGSTEST MOTOPLUS 31 uiteraard niet, dus protesteren ze op andere wijze, namelijk met uitgesproken onrust in het stuur, wat in extreme situaties tot kortstondige tankslappers zou kunnen leiden. Maar wat moeten ze anders? Door het ontbre- ken van een echte stroomlijn hebben ze maar een klein oppervlak in de vorm van een fly- screen, dat schuin omhoog in de rijwind staat en de opwaartse druk op hoge snelheden moet tegengaan. En of ze het nu willen of niet, de onbeschermd in een orkaan zittende beman- ning leidt zelf impulsen in het stuur in, die door het brede stuur vervolgens in beweging worden omgezet. En dat blijft hier op de Nord­ schleife een terugkerend thema. Bij beide motoren schiet de oude wijsheid ‘stuur losjes vasthouden’ erg tekort. Je moet jezelf zo energiek mogelijk vanuit de voetsteu- nen schrap zetten tegen de rijwind, in plaats van je aan het stuur naar voren te trekken. De armen kun je dan losjes laten hangen, maar het stuur moet je altijd stevig vasthouden. Doe je dat, dan ervaar je in het zadel van de Aprilia met zijn conservatieve stuurgeometrie en elektronische stuurdemper een nog enigszins De Nordschleife uit je hoofd leren is haast onbegonnen werk, maar een poging wagen is niet verkeerd. De toegang tot het circuit wordt goed gecontroleerd. 1 Het LCD-display oogt inmiddels wat gedateerd. 2 De semi-actieve veerelementen over­ tuigen met praktische aansluitingen en een voorbeeldige werking. 3 Ook de quickshifter met blipper-functie werkt prima, maar voelt wat stug tegen de aanslag. behaaglijke snelheidsbeleving. Ondanks de hogere voorwiellast verkeer je op de lichtere BMW in een continue alarmfase. Dat is de keerzijde van de aanstekelijke handelbaarheid van de Duitser, en iets wat de standaard stuur- demper boven de pet gaat. Een hoogwaardige, instelbare aftermarket-stuurdemper, die voor gebruik op de Nordschleife dan behoorlijk stug zou moeten worden afgesteld, zou in dit geval uitkomst kunnen bieden. Nuttig zijn in ieder geval de quickshifters met blipper-functie voor koppelingsloos op- en terugschakelen op beide motoren. En dat niet alleen vanwege de aangename bediening van de versnellingsbak, maar ook doordat je de linker stuurhelft dan stevig vast kunt blijven 3 2 1 BMW S1000R »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3