212019
HONDA CRF1100L AFRICA TWIN EERSTE TEST EERSTE TEST MOTOPLUS 27 De standaardversie heeft ten opzichte van de Adventure Sports een korter windscherm, conventionele vering en een 18,8-liter tank. Nieuw voor beide zijn een aangebout subframe en een op die van de CFR450 gebaseerde swingarm. voorganger –, de basisvariant voelt met zijn zes liter kleinere tank nog een stuk slanker. Waar we ook de loftrompet over kunnen steken, is het feit dat Honda zegt zo’n vijf kilo gewon- nen te hebben ten opzichte van de vorige Africa Twin. Zonder direct vergelijk kunnen we dat niet controleren en moeten we ze bij Honda maar op hun blauwe ogen geloven. Duidelijk is wel dat de standaardversie zonder DCT met een drooggewicht van 226 kilo een stuk lichter is dan de 250 kilo wegende Adventure Sports met DCT en EERA. Door dat gewichts- voordeel voelt de basisversie van onderuit een stuk levendiger aan en is deze bij lage toeren ook dui- MOTOR vloeistofgekoelde viertakt paralleltwin, twee balansas- sen, enkele bovenliggende ketting-aangedreven nokkenas met vier kleppen per cilinder, klepbediening met gevorkte tuime- laars en stoterbussen, semi-dry sump smeersysteem, injectie, 2x Ø 46 mm, dynamo 490 Watt, accu 12 V/6 Ah, mechanisch bediende natte meerplaatskoppeling met anti-hop, zesversnel- lingsbak (optioneel met zesversnellings-DCT), O-ring ketting. Boring x slag 92,0 x 81,5 mm Cilinderinhoud 1.084 cc Compressie 10,1 : 1 Max. vermogen 102 pk (75 kW) bij 7.500 tpm Max. koppel 105 Nm bij 6.250 tpm RIJWIELGEDEELTE stalen semi-dubbel wiegframe, upside-down voorvork Ø 45 mm, volledig instelbaar, aluminium swingarm, monoschokdemper met hevelsysteem, volledig instelbaar, dubbele schijfrem voor, Ø 310 mm, vierzuiger remklauw, enkele schijfrem achter, Ø 256 mm, enkelzuiger remklauw, tractiecontrole, ABS. Spaakwielen met aluminium velgen 2.15 x 21; 4.00 x 18 Banden 90/90-21; 150/70 R18 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.575 mm, balhoofdhoek 62,5°, naloop 113 mm, veerweg v/a 230/220 mm, zithoogte 850-870 mm, drooggewicht 226 kg (met DCT 236 kg), tank inhoud18,8 liter. Garantie 2 jaar Kleuren zwart/rood, rood/wit/zwart Prijs NL € 16.858,- (DCT: € 18.158,-), B € 14.199,- (DCT: € 15.299,-) INFO NEDERLAND www.honda.nl INFO BELGIË www.honda.be TECHNISCHE GEGEVENS HONDA CRF1100L AFRICA TWIN hebben ze dezelfde fraaie en open kniehoek, een breed en fijn in de hand liggend stuur en rechte zit positie. Precies wat we al kennen en zo kunnen waarderen van de Africa Twin. Daarnaast beschikt het nieuwe model over een zeer comfortabel zadel, dat dit keer wat smaller is uitgevoerd. De uitste- kende ergonomie was en is, naast de heerlijk soepele vloeiende handling, het sterkste punt van de Africa Twin. Ook al stoort de 24,8- liter tank op de Adventure Sports niet – de tank is nu qua afme- tingen merkbaar compacter en praktischer dan zijn absurd brede Uiteraard is de nieuwe CRF1100L Africa Twin ook mét DCT beschikbaar. Een systeem dat onopvallend goed werkt! delijker als een 1100 herkenbaar. In de eerste versnelling moet dan zelfs de zeer goed functionerende en in drie standen instelbare wheelie-controle in actie komen. Het moge duidelijk zijn dat de motor-upgrade bij de standaard versie zonder DCT een stuk beter te merken is dan bij de Adventure Sports mét DCT. De conventionele vering was al top, maar is met aangepaste veren en dempingssnelheid misschien nog wel een beetje beter. De zijdezachte reactie van de 45-mm Showa-voorvork behoort ook zonder EERA tot het beste dat de markt momenteel te bieden heeft. Op de voet gevolgd door de even- eens van Showa afkomstige schok- demper aan de achterzijde. Het hele ensemble dempt alles zeer gecontroleerd en comfortabel, ook onder een hellingshoek. Met een veerweg voor en ach- ter van respectievelijk 230 en 220 mm heeft de Africa Twin voldoende reserve om ook op onverhard terrein prima uit de voeten te kunnen. Staan op de voetsteunen voelt daarbij zeer aangenaam. De Africa Twin stuift aangenaam gebalanceerd over het zand. Desondanks wil de CRF1100L – godzijdank – geen die-hard offroad-motor zijn. Nee, Honda heeft gekozen voor har- monie en een homogeen gevoel. Perfect, want daarmee kan ieder- een uit de voeten. n
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3